(bkz: oryantalist)
oryantalizm
(bkz: oryantal)
batının doğu zenginliğini görüp ele geçirmeye karar verdiği günden beri önemle üstünde durduğu bir konudur.
batılıların emperyalist eylemlerini meşru hale getirmek adına doğuyu algılamasıdır.
(bkz: edward said)
elif safakin ironik anlatimiyla;
(bkz: nazar sozlugu)
oymalı kapıların, tahta kafeslerin, incecik peçelerin ardında saklanan doğulu kadınlardan biriyle bir kez sevişebilmek için yanıp tutuşurmuş batılı seyyah. süzülebileceği açık bir kapı bulabilmek ya da rüzgârın azizliğine uğramış bir çarşafın altındakileri dikizleyebilmek ümidiyle hep ara sokaklardan yürürmüş.
ülkesine döndüğünde, hiç dokunmadığı doğulu kadınların hiç görmediği sütbeyaz tenlerini, kılsız apış aralarını, etli dudaklarını, sanki görmüş ve dokunmuş gibi ballandıra ballandıra anlatırmış arkadaşlarına. her sene muhakkak gelirmiş doğuya.
seneler sonra nihayet hayali gerçek olmuş. doğulu kadınlardan biri arzusuna arzuyla karşılık vermiş. seyyah kadının evine vardığında, bir de bakmış ki dış kapı onun için ardına kadar açık bırakılmış. kendi kendine açıklayamadığı bir sebepten ötürü hiç mi hiç hoşlanmamış bundan. içeri girdiğinde, doğulu kadının soyunmaya başladığını görmüş. telaşla atılmış. "ne yapıyorsun? çıkarma. sakın ha çıkarma üstündekileri." kadın şaşkınlıkla yüzüne bakınca, kaçarcasına oradan ayrılmış seyyah.
memleketine döndüğünde, doğulu kadınlarla yeni gönül maceralarını dinlemeye can atan arkadaşlarını etrafına toplamış.her sene olduğu gibi bu sene de onlara anlatacak çok şeyi varmış.
(bkz: nazar sozlugu)
oymalı kapıların, tahta kafeslerin, incecik peçelerin ardında saklanan doğulu kadınlardan biriyle bir kez sevişebilmek için yanıp tutuşurmuş batılı seyyah. süzülebileceği açık bir kapı bulabilmek ya da rüzgârın azizliğine uğramış bir çarşafın altındakileri dikizleyebilmek ümidiyle hep ara sokaklardan yürürmüş.
ülkesine döndüğünde, hiç dokunmadığı doğulu kadınların hiç görmediği sütbeyaz tenlerini, kılsız apış aralarını, etli dudaklarını, sanki görmüş ve dokunmuş gibi ballandıra ballandıra anlatırmış arkadaşlarına. her sene muhakkak gelirmiş doğuya.
seneler sonra nihayet hayali gerçek olmuş. doğulu kadınlardan biri arzusuna arzuyla karşılık vermiş. seyyah kadının evine vardığında, bir de bakmış ki dış kapı onun için ardına kadar açık bırakılmış. kendi kendine açıklayamadığı bir sebepten ötürü hiç mi hiç hoşlanmamış bundan. içeri girdiğinde, doğulu kadının soyunmaya başladığını görmüş. telaşla atılmış. "ne yapıyorsun? çıkarma. sakın ha çıkarma üstündekileri." kadın şaşkınlıkla yüzüne bakınca, kaçarcasına oradan ayrılmış seyyah.
memleketine döndüğünde, doğulu kadınlarla yeni gönül maceralarını dinlemeye can atan arkadaşlarını etrafına toplamış.her sene olduğu gibi bu sene de onlara anlatacak çok şeyi varmış.
batının doğu algılayışlarıdır. köken olarak çok eskilere gitmekle beraber, akademik/entelektüel bir disiplin olarak 19.yy fransasında sağlamlaştırılmıştır..ancak asıl tartışma 1978 senesinde edward saidin abdde "oryantalizm" adlı eserini yayımlamasından sonra olmuştur..said bu eserinde batının nasıl da hayali ve kurgusal bir coğrafya olarak "doğu" denen bir yer icat ettiğini ve kenisini nasıl da ondan daha üstün gördüğünü çarpıcı biçimde analiz etmiştir...batı eleştirisine giriş için, çalınacak ilk kapıdır.
yakın ve uzak doğu toplum ve kültürleri, dilleri ve halklarının incelendiği batı kökenli ve batı merkezli araştırma alanlarının tümüne verilen ortak ad.
(bkz: oryantasyon)
örneklemek istersek:türkler fes giyen bıyıklılardır ve deveyle seyahat ederler.
batıdaki ressamların doğuya gidip doğunun kültüründen etkilenerek ortaya koydukları eserler yoluyla ortaya çıkan sanat akımıdır.oryantalizmde kadın önemli bi yer tutar.bu, müslüman ülkelerde, girilmesi yasak olan, kutsal olan yer anlamına gelen harem olgusunun gizemliliğine ilişkin bi durumdur.oryantalist ressamlar hareme girememelerinden dolayı yazılı kaynaklardan ve müslüman olmayan modellerden faydalanmışlardır betimleme konusunda.tabii sadece harem konusu ele alınmamıştır.saraylar, konaklar, çöller, halk, pazarlar, köle pazarları, hayvanlar, hamamlar, doğuyu kötüleme yolunda savaş ve vahşet sahneleri de işlenmiştir.doğu yaşantısını batı gözünden anlatan oryantalizm resimde olduğu kadar edebiyatta da kendini gösteren politik bi hareket olmakla birlikte sanat adına iyi işlerin ortaya konması açısından değer taşıyan bi akımdır da.
emperyalizmin seks fantazisi.
bir edward said kitabı.
batinin degerlerinin doguya dayatilmasidir, doguyu bati degerlerine benzetme cabasidir, herkese nike ayakkabi giydirme, hamburger yedirme cabasidir.
rakiyla hamburger yemek gibi bir sey.
batidaki entellektuel kitlenin kendi gozuyle doguya bir anlam yuklemesi sonucu kult haline gelen ve bilimsel olamayacak olan dal.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?