süleymaniye camii

armour
süleymaniye camiinin dört minaresi olmasının sebebi, kanuni’nin
istanbul’un fethinden sonraki dördüncü padişah olduğunun, bu dört minaredeki on şerefenin de
osmanlının onuncu padişahı olduğunun bir işareti anlamına gelir.
independence
istanbul’un siluetini minareler ve kubbeler susler. sehrin en buyuk ve gorkemli camii suleymaniye camiidir. dis ve ic estetigi, fevkalade muntazam, goz oksayici proporsiyonlari seyredeni buyuler. suleymaniye camii bir mimari saheserdir. 16. yy., turk osmanli imparatorlugunun her bakimdan gelismis ve ilerlemis oldugu bir devirdir. 36 osmanli sultani arasinda 47 yil ile en uzun hukum sureni kanuni sultan suleyman’dir. bu buyuk sohretli sultan, kendi adina yaptirtacagi camii koca mimar sinan’a havale etmisti. mimarlik dunyasinin bir dehasi olan mimar sinan, camii ve etrafini saran buyuk kompleksi 1550-1557 yillari arasinda tamamlamistir. turk sanatinin klasik doneminin kurucusu ve gelistireni mimar sinan, sanatinin ustunlugunu burada da ispat etmisti. caminin avlusunun etrafini cevreleyen buyuk komplekste okullar, kutuphane, hamam, asevi, kervansaray, hastane ve dukkânlar bulunur. suleymaniye’nin dis guzelligini seyredebilmek icin yapidan uzakta olmak gerekir. galata kulesi’nden veya halic’in galata kesiminden, bu imparatorluk eseri butun hasmeti ile gorulebilir. dort minaresi olan caminin esas mekânini buyuk bir kubbe orter. caminin ana girisi etrafi revaklarla cevrili, ortasinda sadirvani olan ic avludandir. ic mimarideki aciklik, butunluk, olculu bir susleme buranin hasmetli etkisini guclendirir. 53 metre yuksekliginde 26.50 m. capindaki merkezi kubbeyi fil ayagi denilen dort buyuk paye tasir. mekânin butun elemanlari uyumlu bir armoni icerisindedir. statik bakimindan da yapinin dengesi kusursuzdur. zaman icinde istanbul sehrini sarsan depremler burada tek bir catlaga bile sebep olamamistir. kubbenin ici gecen yuzyilda yapilmis barok tesirli dekorasyondur.

yerdeki el yapisi tek ornek, mihrapli hali 1950’li yillarda yerlestirilmisti. icerideki en goz alici yer mihrap duvarindaki 16. yy. orijinal, fevkalade renkli, turk motifleri ile suslu vitraylardir. gayet sade mevlithanlar balkonu ve minber yaninda, yine mermerden yapilmis mihrap nisinin etrafi cinilerle susludur. sultan locasi mihrabin solunda bulunur. duvarlar kuran’dan alinan ayetlerle susludur. bunlar turk kaligrafi sanatinin cok guzel ornekleridir. giris ve yan cephelerde kadinlara ayrilmis balkonlar yer alir. girisin saginda bronz kafesli bolme 18. yy. turk maden isciliginin guzel bir ornegidir. caminin arka avlusunda sultan suleyman’in, bunun yaninda da cok sevdigi karisi roksana’nin buyuk turbeleri bulunur. etrafta degisik asirlarda yapilmis onemli kisilerin mezarlari vardir. suleymaniye kompleksinin bir ucunda kucuk ve gayet mutevazi bir mezar bulunur. burasi 99 yil san ve sohret ile yasamis 50 yil sure ile imparatorluk bas mimarligi yapmis, buyuk usta mimar sinan’in mezaridir. koca sinan caliskan ve verimli bir mimardi; uzun yasami boyunca 400’den fazla eser tamamlamisti. kurucusu oldugu klasik turk mimarisinin en onemli temsilcisi de oydu. egittigi ogrencileri diger islam ulkelerinde de eserler uretmislerdi.

http://www.istanbul.gov.tr/default.aspx?pid=312

neden bekliyorsun?


bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?

üye ol