kesinlikle bilerek ve isteyerek yapilmis bir takim amaclara hizmet etmek suretiyle ortaya cikarilmis oldugunu dusunmekteyim.amac dunyayi birbirine katip bu karisikliklardan yararlanip fayda saglamaktir kanimca.ayiptir,siddetle kiniyorum..
hz. muhammed karikatürü
hristiyan kulturunde isanin temsili heykelleri her yerde bulunmaktadir, insanlar binevi isanin heykeline tapinmaktadir. islamiyette ise putperest bir toplumdan gelindigi icin bu tip seyler (insanin resminin yapilmasi, heykelinin yapilmasi vs..) hos gorulmez, butun tepki bundan dogar, buna gore isanin karikaturu ile muhammedin karikaturu ayni kefeye konamaz, konmamalidir. arada kultur farkliligi vardir. ben isayi ciziyorum muhammedi de cizerim gibi bir savunma olamaz. ayni kulturden bahsedilmiyor sonucta. yapilan bir yanlistir, yanlisi affetmek buyukluktur, dini alet edip birilerini costurmaya calismak ise edepsizliktir.
olay tabii ki kiricidir. ama ayni mizzah kulturu isa’yi super star yapmis, tanrinin gay oldugu filmler cekmistir. olay muslumanlara karsi degil, dogmatik din anlayisina elestiridir. tasvip etmemekle beraber sanatin toplumun hosuna gitmeyen seyler soyleme ozgurlugunun uzun vadede insanligi ileri goturecegi inancindayim.
olayin bu kadar buyumesinin asil sebebi birlesik arap emirliklerinin danimarka basininin nasil islediginden habersiz olmasidir. gazete ozur dilemistir, ama devletten de ozur beklenir. birlesik arap emirliklerindeki basin devletin tekelinde oldugu icin, o insanlarin danimarkadaki gazetenin bastigi bir sey icin devletin resmi ozur dilemesinin birbiriyle bagdasmadigini anlamasi zordur. umudum sag duyu ve hosgorunun ustun gelmesi, dinin insanlari catistiran degil baristiran bir unsur olarak var olmasidir.
olayin bu kadar buyumesinin asil sebebi birlesik arap emirliklerinin danimarka basininin nasil islediginden habersiz olmasidir. gazete ozur dilemistir, ama devletten de ozur beklenir. birlesik arap emirliklerindeki basin devletin tekelinde oldugu icin, o insanlarin danimarkadaki gazetenin bastigi bir sey icin devletin resmi ozur dilemesinin birbiriyle bagdasmadigini anlamasi zordur. umudum sag duyu ve hosgorunun ustun gelmesi, dinin insanlari catistiran degil baristiran bir unsur olarak var olmasidir.
karikaturlerin, elbette, insanlarin kulturleri ve dinlerine yukledikleri anlamlar farkli oldugu icin, bati toplumuyla dogu toplumu uzerindeki yansimalari farkli olacaktir. burada onemli olan, bir seye karsi cikarken takindiginiz tutumdur. bu olaya alelacele iki farkli tepki verilebilir: 1- saldirgan tutum izlemek ( sadece fiziki olarak degil sozleri de kapsiyor) 2- gormemezlikten gelmek, mizahi ayri bir yere koymak ve mizahtir bu yapar demek.
birinci davranisin elle tutulur yani yoktur. uzlasma, baris taraftari degildir ve akla sahip yaratiklar oldugunu unutan, olaylara mekanik tepkiler veren canlilara ozgudur, kolaydir ama basagritir. aklini kullanmadigi icin de olaylari dunyada suregiden tartismalarla bagdastiramaz ve ,ornegin bugun ridvan akarin birgun deki yazisinda da degindigi gibi, sovyetler sonrasi dunyada uretilen medeniyetler catismasi tezi gibi dusunceleri yorumlayamaz. son on-onbes yilda ortadogu da yasanan gelismelere bakarsak komunizm uzerinden yurutulen savasin dinler uzerinden devam ettirilmeye calisildigini gorebiliriz. ( boyle bir celiski olmasa bile yaratilmak istenmekte) ridvan akar bunu, 14 yil once ekonomi muhabiri iken davetli oldugu bir yemekte davet sahibi silah sirketinin genel muduruyle yasadigi bir anisini kullanarak anlatiyor ve sirket yan kurulusunun merkezini turkiye ye tasimak istemelerinin nedenini mudur, ileride bu bolgelerde catisma alanlarinin yaratilacagi ve natonun belirledigi stratejilerle hareket ettiklerini anlatiyor. tabi bunu cakirkeyif oldugu icin ve masada yanyana sohbet ettikleri icin anlatiyor, ertesi gun gazetede haberi gordugundeyse soylemek istemedigi seyleri soylemis olabilecegini soyluyor.( bu yaziya link vermek isterdim ama birgun un internet baskisi parali ve bu yuzden mumkun degil ben de kabaca ozetlemeyi sectim) yani bu tezler dikkate alinmali ve onumuze yem atilabilecegini dusunup bir sonraki adimlari dusunmeyi ihmal etmemeliyiz.
ikinci davranis ise vurdumduymazligiyla elestirilebilir. soruna sessiz kalmakta soruna katki yapar, bunu unutmamak gerekir. ayrica, mizah topluluklari yonlendirmede onemli bir aractir ve gucu asla gozardi edilmemeli. zaman zaman mizahcilar dahil olmak uzere bazi insanlar cikip mizahin ciddiye alinmamasi gerektigini soyluyorlar. bilakis mizahcilar ciddiye alinmak isterler. inanin mizahin ciddiye alinmadigi ortamda buna ilk karsi cikacak insanlar yine mizahcilar olacaktir.
sonuc: dinlerin baristirici ozellikleri on plana cikarilmali ve bunlarin insanlara anlatilmasiyla guclu bir kamuoyu yaratilmali ve yaratilmak istenen farkli kutuplara meydan verilmemeli. dinlerin karsi karsiya degil yanyana kurumlar oldugu seklinde bilinc olusturulmali. insanlik bu gibi bir suru tecrube yasadi. hala bunu ogrenebilmek icin savaslara gereksinim oldugunu zannetmiyorum.
birinci davranisin elle tutulur yani yoktur. uzlasma, baris taraftari degildir ve akla sahip yaratiklar oldugunu unutan, olaylara mekanik tepkiler veren canlilara ozgudur, kolaydir ama basagritir. aklini kullanmadigi icin de olaylari dunyada suregiden tartismalarla bagdastiramaz ve ,ornegin bugun ridvan akarin birgun deki yazisinda da degindigi gibi, sovyetler sonrasi dunyada uretilen medeniyetler catismasi tezi gibi dusunceleri yorumlayamaz. son on-onbes yilda ortadogu da yasanan gelismelere bakarsak komunizm uzerinden yurutulen savasin dinler uzerinden devam ettirilmeye calisildigini gorebiliriz. ( boyle bir celiski olmasa bile yaratilmak istenmekte) ridvan akar bunu, 14 yil once ekonomi muhabiri iken davetli oldugu bir yemekte davet sahibi silah sirketinin genel muduruyle yasadigi bir anisini kullanarak anlatiyor ve sirket yan kurulusunun merkezini turkiye ye tasimak istemelerinin nedenini mudur, ileride bu bolgelerde catisma alanlarinin yaratilacagi ve natonun belirledigi stratejilerle hareket ettiklerini anlatiyor. tabi bunu cakirkeyif oldugu icin ve masada yanyana sohbet ettikleri icin anlatiyor, ertesi gun gazetede haberi gordugundeyse soylemek istemedigi seyleri soylemis olabilecegini soyluyor.( bu yaziya link vermek isterdim ama birgun un internet baskisi parali ve bu yuzden mumkun degil ben de kabaca ozetlemeyi sectim) yani bu tezler dikkate alinmali ve onumuze yem atilabilecegini dusunup bir sonraki adimlari dusunmeyi ihmal etmemeliyiz.
ikinci davranis ise vurdumduymazligiyla elestirilebilir. soruna sessiz kalmakta soruna katki yapar, bunu unutmamak gerekir. ayrica, mizah topluluklari yonlendirmede onemli bir aractir ve gucu asla gozardi edilmemeli. zaman zaman mizahcilar dahil olmak uzere bazi insanlar cikip mizahin ciddiye alinmamasi gerektigini soyluyorlar. bilakis mizahcilar ciddiye alinmak isterler. inanin mizahin ciddiye alinmadigi ortamda buna ilk karsi cikacak insanlar yine mizahcilar olacaktir.
sonuc: dinlerin baristirici ozellikleri on plana cikarilmali ve bunlarin insanlara anlatilmasiyla guclu bir kamuoyu yaratilmali ve yaratilmak istenen farkli kutuplara meydan verilmemeli. dinlerin karsi karsiya degil yanyana kurumlar oldugu seklinde bilinc olusturulmali. insanlik bu gibi bir suru tecrube yasadi. hala bunu ogrenebilmek icin savaslara gereksinim oldugunu zannetmiyorum.
karikatürleri ilk yayınlayan danimarka gazetesi jyllands-postene, gazetecilik ödülü verildi.
müslümanın gerçek yüzümü bilemem ama müslümanların ne kadar intikamcı olduklarını ortaya koydu
karikatürleri yayınlayan gazeteye ödül verildi,bakalım öbür dünyadaki ödülü ne olacak!
(bkz: düşünce özgürlüğü)
bunları yapanların yaptıranların topu gebersin!!!
bu dusunce ozgurlugu felan filana girmez, giremez. bunun nedeni ise islamda peygamberin her sekilde resminin yapilmasinin yasak olmasi.
hz muhammedin karikaturlerini yapmak islama ve degerlerine saygisizliktir.
yoksa islami elestirmelerine, bu dinin hakkinda karikatur yapilmasini kimse yasaklayamaz. bunlar dusunce ozgurlugu kapsamindadir.
ama hz muhammedin karikaturunu cizmek dusunce ozgurlugunden cok saygisizliktir.
hz muhammedin karikaturlerini yapmak islama ve degerlerine saygisizliktir.
yoksa islami elestirmelerine, bu dinin hakkinda karikatur yapilmasini kimse yasaklayamaz. bunlar dusunce ozgurlugu kapsamindadir.
ama hz muhammedin karikaturunu cizmek dusunce ozgurlugunden cok saygisizliktir.
iğrenç ve rezil bir olaydır. o karikatürler aklıma gelince hala küfürler savurmaktayım onu çizenlere.
düşünce özgürlüğü diyenlerin, götlerine yarak girmiş bir resimleri internette yayınlansa yine aynı şeyleri düşünebilecekler mi bakalım. kaldı ki bu kişi, sıradan bir insan değil, milyarlarca insanın peygamberidir. ve islam dininde hz. muhammed’in resminin çizilmesinin saygısızlığın en büyüğü olduğu tüm dünyaca bilinmektedir.
düşünce özgürlüğü diyenlerin, götlerine yarak girmiş bir resimleri internette yayınlansa yine aynı şeyleri düşünebilecekler mi bakalım. kaldı ki bu kişi, sıradan bir insan değil, milyarlarca insanın peygamberidir. ve islam dininde hz. muhammed’in resminin çizilmesinin saygısızlığın en büyüğü olduğu tüm dünyaca bilinmektedir.
öbür dünyada "aaaah ah" çekecek olan bir şahsiyetsizin çizmiş olduğu karikatür.
yapılmaması gereken büyük bir saygısızlık
benzer bir olay fransada da ya$andi. hz. muhammedi temsil eden bir karikatur dergide yayinlandi ve daha sonrasinda charlie hebdo isimli dergi iki musluman karde$ tarafindan basilarak 12 ki$i ne yazik ki katledildi.
(bkz: 7 ocak 2015 paris te saldırı)
(bkz: 7 ocak 2015 paris te saldırı)
gun itibariyle, hamas in cizerler icin " olmeyi hak ettiler " diye soylevine sebep olan karikaturdur.
#178746
danimarka da bir gazetede yayinlanmasi uzerine basta suudi arabistan olmak uzere bazi musluman ulkelerce ve oldukca fazla sayida musluman tarafindan tepki almistir.
gun itibariyle ,hz isa yi siyahi olarak cizince hop kalkip hop oturan gazetelerden, ne yazik ki destek almis bir karikaturdur.
gun itibariyle ,hz isa yi siyahi olarak cizince hop kalkip hop oturan gazetelerden, ne yazik ki destek almis bir karikaturdur.
saygisizligin dizboyu hali.
dine yapilan saygizilik hangi din olursa olsun
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?