(bkz: gnostik)
gnostisizm
gnostisizm “bilgi ile kurtuluş” öğretisidir. gnosis sözcüğünün etimolojisine dayanan bu tanım, oldukça tutarlı olmasına karşın, gnostik düşünce dizgelerinin çeşitli özellikleri arasından yalnızca tek bir tanesini dikkate almaktadır. ne var ki ele alınan bu özellik, gnostisizm’in en temel niteliklerindendir. yahudilik, hıristiyanlık ve neredeyse tüm pagan inanç dizgeleri, ruhun kurtuluşunun yüce tanrısal güç’e akıl ve irade ile boyun eğmekle, yani iman ve ibadet ile sağlanacağını öngörmüşlerdir. oysa gnostisizm’in dikkat çekici farklılığı, ruhun kurtuluşunun evren gizemlerinin bilgisine "sezgi" ile ulaşmakla ve bu bilgiyi açıklayan büyülü formülleri öğrenmekle sağlanacağını varsaymasıdır. gnostikler “bilen kişiler”dir ve bilgileri onları tüm varlıklar arasında üstün kılmakta, bilgisizlere oranla geçmiş ve gelecekte temelden farklı bir statü sahibi olmalarını sağlamaktadır.
gnostisizm aslında kolektif bir nitelendirmedir ve öğretileri birbirinden oldukça farklı olabilen çok sayıdaki “idealist-kamutanrıcı” mezhep ve tarikatleri topluca belirtmek için kullanılmıştır. bu gruplar, isa’dan önceki dönemlerden yaklaşık v. yüzyıla kadar etkin olmuşlardı. dönemin bellibaşlı dinlerinin, özellikle hıristiyanlığın, söylem ve ilkelerini kendilerine uyarlamışlardı. maddeyi tinin bozulmuş biçimi ve tüm evreni tanrı’nın niteliksizleşmesi olarak görürlerdi. her varlığın temel amacının maddenin kabalığından sıyrılmak ve yaratıcı tin’e geri dönmek olduğunu öğretirlerdi. bu geri dönüşün tanrı tarafından gönderilen bir "kurtarıcı" sayesinde başlayacağını ve kolaylaşacağını ileri sürerlerdi.
bu tanımlar ne denli yetersiz olsalar da, gnostik akımların çeşitliliği, belirsizliği ve karmaşıklığı daha anlamlı ve tatmin edici bir tanım getirmeye izin vermemektedir. üstelik bir çok araştırmacı, gnostik akımlara genel bir tanım getirme çabasını boşa harcanacak emek olarak görmektedirler.
köken
gnostisizm’in kökenleri üzerinde uzun süredir tartışılmakta ve araştırmalar hala sürmektedir. konu derinlemesine araştırıldıkça, gnostisizmin kökenleri geçmişte daha gerilere gitmektedir. önceleri hıristiyanlığın bözulmuş bir türü olarak değerlendirilmesine karşın, günümüzde gnostik akımların ilk izlerinin isa’dan önceki yüzyıllarda olduğu kanıtlanmıştır. hindistan dinleri ile bağlantısı kanıtlanmaya çalışılmış, anavatanı olarak suriye ve finike belirtilmiş, mazdeizm ile ilişkileri araştırılmış, platon felsefesi ve helen gizem dinlerinin etkisinde olduğu ileri sürülmüştür. hıristiyan inançlarının helenleştirilmesi biçiminde de tanımlanmıştır.
son yüzyıllarda araştırmacılar gnostisizmin, hıristiyanlık öncesi doğu kökenleri üzerinde yoğunlaşmışlardır. berlin’de 1882’de yapılan beşinci oryantalistler kongresi’nde kessler, gnostisizm ile babil dini arasındaki bağlantıya dikkat çekmiştir. ancak burada sözü edilen özgün babil dini olmayıp, cyrus’un fethinden sonra ortaya çıkan senkretik babil inançlarıdır. benzer yaklaşımlar manicilik için de ileri sürülmüştür. 1889 yılında brandt’ın “manden dini” (mandiaische religion) adlı kitabı yayınlanmıştır. manden dini öylesine şaşmaz bir biçimde gnostik nitelikler göstermektedir ki, artık gnostisizm’in hıristiyanlık’tan önce ve bağımsız olarak varolduğuna kuşku kalmamıştır. 1897 yılında wilhelm anz, gnostik kuramlar ile babilonya astrolojisi arasındaki benzerlikleri vurgulamıştır. diğer taraftan friedlander 1898 yılında gnostisizm’in köklerini hıristiyanlık öncesi yahudilik’te aramıştır. bir çok araştırmacı gnostik öğretilerin kaynağının helen dünyasında, özellikle iskenderiye’de bulunduğunu ileri sürmüştür. joel, tüm gnostik düşüncelerin tohumunun platon’da bulunduğunu kanıtlamaya kalkışmıştır. bu yaklaşım bir abartı olarak görülse de, gnostisizmin doğuşunda ve özellikle gelişmesinde helen etkilerinin varlığı reddedilemez. hermetik literatürde gnostisizm’e fazlasıyla yakın düşen özellikler vardır. bu bakımdan gnostisizm’in kökenlerinin eski mısır’da olduğu da sıkça savunulmuştur. plotinus’un felsefesi ile gnostisizm arasındaki bağlantı ise 1902 yılında schmitd tarafından ortaya atılmıştır. elde bulunan gnostik metinlerin hemen tümünün kıpti kaynaklı olması, iskenderiye’li plotinus’un düşüncelerinin en azından hıristiyan gnostisizm’inin gelişmesine katkıda bulunduğunu göstermektedir. öte yandan helen gizem dinleri ile ezoterik gnostisizm arasında da bir çok benzerlikler vardır. ancak helen gizem dinlerinin ne ölçüde doğrudan helen düşüncesinin ürünü olduklarını da bilmemiz bugün için olası değildir.
gnostisizm’in kökenleri hala koyu karanlıkta bulunmasına karşın, bir çok araştırmacının birleşik çabaları bu sorunu öylesine aydınlatabilmiştir ki, artık şu kesinlik taşımayan sonucu sunabilmek olasıdır: ilk bakışta gnostisizm, ilkçağdaki tüm dinsel dizgelerin özensiz bir bileşimi gibi görünse de, gerçekte derinlerde oluşmuş ve gnostisizm’in yaşayıp gelişmesi için gerekli olan temel bir ilkeye dayanmıştır; bu ilke, felsefi ve dinsel kötümserliktir. aslında gnostikler kendi terimler dizgelerini hemen tümüyle varolan dinlerden aktarmışlar, ancak bunu bir yandan varoluşun özdeki kötülüğü hakkındaki düşüncelerini açıklayabilmek için, diğer yandan insanüstü bir kurtarıcı ve büyülü sözler sayesinde bu kötülükten sıyrılmayı öngören amaçları için kullanmışlardır. diğer dinlerden ödünç aldıkları ne olursa olsun, söz konusu edilen kötümserlik kesinlikle kendilerine özgüdür.
bu kötümserlik, bu evrendeki tüm güzellikleri ve soyluluğu saygı ile dile getiren neşeli helen düşüncesinden kaynaklanmamıştır; ne de öte dünyadaki yargı ve cezalandırmalar için öngördükleri ayrıntılı spekülasyonların gündelik yaşamlarını gölgelemesine izin vermeyen ve evrenin thoth’un öncü bilgeliği altında yaratılıp geliştiğini varsayan mısır düşüncesi değildir bu kötümserliği aktaran. diğer taraftan gnostisizm’in kötümserliğinin kökeni, ahura mazda’nın saltık üstünlüğünü vurgulayan ve evrenin yaratılışında ahriman’a ancak ikincil bir pay tanıyan iran düşüncesi de olamaz; basit ve en saf anlamıyla kamutanrıcılığı yaşayan ve evreni tanrı ile çelişkili olarak değerlendirmekten uzak olan brahma düşüncesi hiç olamaz. son olarak, sami inançları da değildir kötümserliğin kökenini içeren, zira sami dinleri ölümden sonra ruhun kaderi hakkında fazlasıyla suskundurlar ve baal, marduk, assur ya da haddad tapımlarında uzun ve mutlu yaşamanın pratik bilgeliğini sunarlar.
tüm evreni bir bozulma ve bir yıkım olarak değerlendiren bu su katılmamış kötümserlik, bedenden kurtulmaya hummalı biçimde can atan ve varoluşun lanetli büyüsünü bozacak gizemli sözcükleri öğrenmek için delice bir umut besleyen gnostik düşüncenin temeli olmuştur. gnostisizm, olsa olsa budizm ile aynı verimli toprakta yeşermiş olabilir; ancak budizm etik temellidir ve tüm arzuların söndürülmesi ile amacına ulaşmaya çabalar. gnostisizm, sahte bir entellektüellik içerir ve özellikle sezgisel bilgiye güven duyar.
i.ö. 539 yılında cyrus babilonya’yı fethettiği zaman iki büyük düşünce dünyası birbiriyle karşılaştı ve iran inançları ile babil’in eski uygarlığının bileşiminden dinsel senkretizm ilk kez ortaya çıktı. iyi ile kötü arasında süregiden büyük mücadele düşüncesi iran düalizminin ve mazdeizmin ana fikriydi. bu temel inanç ile ruhlar, cinler, melekler ve “deva”lar gibi aracı varlıkları canlandıran imgelem, sami inançlarında öteden beri yerleşik olan iyimserliği zedeledi. diğer taraftan astrolojiye olan sarsılmaz güven duygusu, gezegenler sisteminin dünya olayları üzerinde kaderci bir etkisinin olduğuna olan inanç kalde yöresinde varlığını inatla sürdürdü. kutsal “hebdomad” diye de adlandırılan yedi gezegenin – ay, merkür, venüs, mars, güneş, jüpiter ve satürn – ihtişamı, babilonya’nın basamaklı kuleleri ile binlerce yıl boyunca simgelendi ve değerini hiç yitirmedi. gezegenlere tapınma sona erdi, ancak yine de gezegenler, “archontes” ve “dynameis” biçimlerine bürünerek, insanoğlunun çekindiği karşı konulmaz güçleri temsil etmeyi sürdürdüler. uygulamada tanrısal niteliklerini yitirip, “deva”lar ya da kötü cinler haline dönüştüler. fethedenlerin inançları ile fethedilenlerin inançları arasında bir uzlaşma doğdu: babilonya’nın yıldız inançları doğruydu, ancak yıldızların ötesinde “ogdoad”ın sonsuz ışığı parlamakta ve her ruh bu tek iyi tanrı’ya ulaşabilmek için “hebdomad”ın rakip etkilerinden sıyrılmak zorunda kalmaktaydı. ruhun, gezegen kürelerini aşarak yukarılardaki cennete doğru yükselmesi, rakip kötü güçlere karşı verilen bir savaşım olarak değerlendirildi ve gnostisizm’in ilk ve önde gelen düşüncesi biçimine dönüştü.
gnostisizm erken dönemlerde yahudilik ile karşılaştı. fırat vadisinde bulunan güçlü, iyi örgütlenmiş ve yüksek kültür sahibi yahudi topluluklarının varlığı düşünülürse, yahudilik ile gnostisizm’in bu erken ilişkisi pek doğal kabul edilmelidir. belki de gnostisizm’in “kurtarıcı” (redeemer) düşüncesi yahudiliğin “mesih” düşüncesinden etkilenmiş olabilir. ne var ki, gnostiklerin “kurtarıcı”sı yahudilerin “mesih”inden çok daha fazla insanüstü nitelikler taşıyordu. gnostik “soter”, iyi tanrı’nın, bir “işık-kral”ın, bir “aion”un doğrudan belirmesi ya da görünmesi idi.
gnostisizm, yeni doğmuş hıristiyanlık ile karşılaştığında, hızla bu yeni inancın biçimlerini kendine uyarlamaya, terimlerini aktarmaya başladı. isa’yı evrenin “kurtarıcı”sı olarak benimsedi; hıristiyanlığın dinsel törenlerini uyguladı ve kendini isa inancının ezoterik bir açıklaması olarak gösterdi. hıristiyanlık geliştikçe, gnostisizm de gelişmesini sürdürdü; kendini hıristiyanlığın tek ve gerçek biçimi olarak nitelendirdi. ne var ki gnostisizm’in ezoterik yapısı onu bir seçkinler inancı biçimine sokmakta, geniş halk yığınlarına yayılamasını engellemekteydi. gnostisizmi anlayamayan ve benimseyemeyen kitleler hıristiyanlığın daha hızlı yayılmasını ve güçlenmesini sağladılar.
helenleşmiş iskenderiye’de gnostisizm, babil ve yahudiler’den aldığı sami terimlerini terketti, “emanaton” ve “syzygies” gibi yunanca terimlerle doldu, giderek neo-platoncu düşünceleri içeriğine aldı. eski mısır dini ise gnostisizmi inanç ve ilkeler bakımından çok, tören ve ibadet biçimleri gibi dinsel uygulamalar bakımından etkiledi.
gnostisizm aslında kolektif bir nitelendirmedir ve öğretileri birbirinden oldukça farklı olabilen çok sayıdaki “idealist-kamutanrıcı” mezhep ve tarikatleri topluca belirtmek için kullanılmıştır. bu gruplar, isa’dan önceki dönemlerden yaklaşık v. yüzyıla kadar etkin olmuşlardı. dönemin bellibaşlı dinlerinin, özellikle hıristiyanlığın, söylem ve ilkelerini kendilerine uyarlamışlardı. maddeyi tinin bozulmuş biçimi ve tüm evreni tanrı’nın niteliksizleşmesi olarak görürlerdi. her varlığın temel amacının maddenin kabalığından sıyrılmak ve yaratıcı tin’e geri dönmek olduğunu öğretirlerdi. bu geri dönüşün tanrı tarafından gönderilen bir "kurtarıcı" sayesinde başlayacağını ve kolaylaşacağını ileri sürerlerdi.
bu tanımlar ne denli yetersiz olsalar da, gnostik akımların çeşitliliği, belirsizliği ve karmaşıklığı daha anlamlı ve tatmin edici bir tanım getirmeye izin vermemektedir. üstelik bir çok araştırmacı, gnostik akımlara genel bir tanım getirme çabasını boşa harcanacak emek olarak görmektedirler.
köken
gnostisizm’in kökenleri üzerinde uzun süredir tartışılmakta ve araştırmalar hala sürmektedir. konu derinlemesine araştırıldıkça, gnostisizmin kökenleri geçmişte daha gerilere gitmektedir. önceleri hıristiyanlığın bözulmuş bir türü olarak değerlendirilmesine karşın, günümüzde gnostik akımların ilk izlerinin isa’dan önceki yüzyıllarda olduğu kanıtlanmıştır. hindistan dinleri ile bağlantısı kanıtlanmaya çalışılmış, anavatanı olarak suriye ve finike belirtilmiş, mazdeizm ile ilişkileri araştırılmış, platon felsefesi ve helen gizem dinlerinin etkisinde olduğu ileri sürülmüştür. hıristiyan inançlarının helenleştirilmesi biçiminde de tanımlanmıştır.
son yüzyıllarda araştırmacılar gnostisizmin, hıristiyanlık öncesi doğu kökenleri üzerinde yoğunlaşmışlardır. berlin’de 1882’de yapılan beşinci oryantalistler kongresi’nde kessler, gnostisizm ile babil dini arasındaki bağlantıya dikkat çekmiştir. ancak burada sözü edilen özgün babil dini olmayıp, cyrus’un fethinden sonra ortaya çıkan senkretik babil inançlarıdır. benzer yaklaşımlar manicilik için de ileri sürülmüştür. 1889 yılında brandt’ın “manden dini” (mandiaische religion) adlı kitabı yayınlanmıştır. manden dini öylesine şaşmaz bir biçimde gnostik nitelikler göstermektedir ki, artık gnostisizm’in hıristiyanlık’tan önce ve bağımsız olarak varolduğuna kuşku kalmamıştır. 1897 yılında wilhelm anz, gnostik kuramlar ile babilonya astrolojisi arasındaki benzerlikleri vurgulamıştır. diğer taraftan friedlander 1898 yılında gnostisizm’in köklerini hıristiyanlık öncesi yahudilik’te aramıştır. bir çok araştırmacı gnostik öğretilerin kaynağının helen dünyasında, özellikle iskenderiye’de bulunduğunu ileri sürmüştür. joel, tüm gnostik düşüncelerin tohumunun platon’da bulunduğunu kanıtlamaya kalkışmıştır. bu yaklaşım bir abartı olarak görülse de, gnostisizmin doğuşunda ve özellikle gelişmesinde helen etkilerinin varlığı reddedilemez. hermetik literatürde gnostisizm’e fazlasıyla yakın düşen özellikler vardır. bu bakımdan gnostisizm’in kökenlerinin eski mısır’da olduğu da sıkça savunulmuştur. plotinus’un felsefesi ile gnostisizm arasındaki bağlantı ise 1902 yılında schmitd tarafından ortaya atılmıştır. elde bulunan gnostik metinlerin hemen tümünün kıpti kaynaklı olması, iskenderiye’li plotinus’un düşüncelerinin en azından hıristiyan gnostisizm’inin gelişmesine katkıda bulunduğunu göstermektedir. öte yandan helen gizem dinleri ile ezoterik gnostisizm arasında da bir çok benzerlikler vardır. ancak helen gizem dinlerinin ne ölçüde doğrudan helen düşüncesinin ürünü olduklarını da bilmemiz bugün için olası değildir.
gnostisizm’in kökenleri hala koyu karanlıkta bulunmasına karşın, bir çok araştırmacının birleşik çabaları bu sorunu öylesine aydınlatabilmiştir ki, artık şu kesinlik taşımayan sonucu sunabilmek olasıdır: ilk bakışta gnostisizm, ilkçağdaki tüm dinsel dizgelerin özensiz bir bileşimi gibi görünse de, gerçekte derinlerde oluşmuş ve gnostisizm’in yaşayıp gelişmesi için gerekli olan temel bir ilkeye dayanmıştır; bu ilke, felsefi ve dinsel kötümserliktir. aslında gnostikler kendi terimler dizgelerini hemen tümüyle varolan dinlerden aktarmışlar, ancak bunu bir yandan varoluşun özdeki kötülüğü hakkındaki düşüncelerini açıklayabilmek için, diğer yandan insanüstü bir kurtarıcı ve büyülü sözler sayesinde bu kötülükten sıyrılmayı öngören amaçları için kullanmışlardır. diğer dinlerden ödünç aldıkları ne olursa olsun, söz konusu edilen kötümserlik kesinlikle kendilerine özgüdür.
bu kötümserlik, bu evrendeki tüm güzellikleri ve soyluluğu saygı ile dile getiren neşeli helen düşüncesinden kaynaklanmamıştır; ne de öte dünyadaki yargı ve cezalandırmalar için öngördükleri ayrıntılı spekülasyonların gündelik yaşamlarını gölgelemesine izin vermeyen ve evrenin thoth’un öncü bilgeliği altında yaratılıp geliştiğini varsayan mısır düşüncesi değildir bu kötümserliği aktaran. diğer taraftan gnostisizm’in kötümserliğinin kökeni, ahura mazda’nın saltık üstünlüğünü vurgulayan ve evrenin yaratılışında ahriman’a ancak ikincil bir pay tanıyan iran düşüncesi de olamaz; basit ve en saf anlamıyla kamutanrıcılığı yaşayan ve evreni tanrı ile çelişkili olarak değerlendirmekten uzak olan brahma düşüncesi hiç olamaz. son olarak, sami inançları da değildir kötümserliğin kökenini içeren, zira sami dinleri ölümden sonra ruhun kaderi hakkında fazlasıyla suskundurlar ve baal, marduk, assur ya da haddad tapımlarında uzun ve mutlu yaşamanın pratik bilgeliğini sunarlar.
tüm evreni bir bozulma ve bir yıkım olarak değerlendiren bu su katılmamış kötümserlik, bedenden kurtulmaya hummalı biçimde can atan ve varoluşun lanetli büyüsünü bozacak gizemli sözcükleri öğrenmek için delice bir umut besleyen gnostik düşüncenin temeli olmuştur. gnostisizm, olsa olsa budizm ile aynı verimli toprakta yeşermiş olabilir; ancak budizm etik temellidir ve tüm arzuların söndürülmesi ile amacına ulaşmaya çabalar. gnostisizm, sahte bir entellektüellik içerir ve özellikle sezgisel bilgiye güven duyar.
i.ö. 539 yılında cyrus babilonya’yı fethettiği zaman iki büyük düşünce dünyası birbiriyle karşılaştı ve iran inançları ile babil’in eski uygarlığının bileşiminden dinsel senkretizm ilk kez ortaya çıktı. iyi ile kötü arasında süregiden büyük mücadele düşüncesi iran düalizminin ve mazdeizmin ana fikriydi. bu temel inanç ile ruhlar, cinler, melekler ve “deva”lar gibi aracı varlıkları canlandıran imgelem, sami inançlarında öteden beri yerleşik olan iyimserliği zedeledi. diğer taraftan astrolojiye olan sarsılmaz güven duygusu, gezegenler sisteminin dünya olayları üzerinde kaderci bir etkisinin olduğuna olan inanç kalde yöresinde varlığını inatla sürdürdü. kutsal “hebdomad” diye de adlandırılan yedi gezegenin – ay, merkür, venüs, mars, güneş, jüpiter ve satürn – ihtişamı, babilonya’nın basamaklı kuleleri ile binlerce yıl boyunca simgelendi ve değerini hiç yitirmedi. gezegenlere tapınma sona erdi, ancak yine de gezegenler, “archontes” ve “dynameis” biçimlerine bürünerek, insanoğlunun çekindiği karşı konulmaz güçleri temsil etmeyi sürdürdüler. uygulamada tanrısal niteliklerini yitirip, “deva”lar ya da kötü cinler haline dönüştüler. fethedenlerin inançları ile fethedilenlerin inançları arasında bir uzlaşma doğdu: babilonya’nın yıldız inançları doğruydu, ancak yıldızların ötesinde “ogdoad”ın sonsuz ışığı parlamakta ve her ruh bu tek iyi tanrı’ya ulaşabilmek için “hebdomad”ın rakip etkilerinden sıyrılmak zorunda kalmaktaydı. ruhun, gezegen kürelerini aşarak yukarılardaki cennete doğru yükselmesi, rakip kötü güçlere karşı verilen bir savaşım olarak değerlendirildi ve gnostisizm’in ilk ve önde gelen düşüncesi biçimine dönüştü.
gnostisizm erken dönemlerde yahudilik ile karşılaştı. fırat vadisinde bulunan güçlü, iyi örgütlenmiş ve yüksek kültür sahibi yahudi topluluklarının varlığı düşünülürse, yahudilik ile gnostisizm’in bu erken ilişkisi pek doğal kabul edilmelidir. belki de gnostisizm’in “kurtarıcı” (redeemer) düşüncesi yahudiliğin “mesih” düşüncesinden etkilenmiş olabilir. ne var ki, gnostiklerin “kurtarıcı”sı yahudilerin “mesih”inden çok daha fazla insanüstü nitelikler taşıyordu. gnostik “soter”, iyi tanrı’nın, bir “işık-kral”ın, bir “aion”un doğrudan belirmesi ya da görünmesi idi.
gnostisizm, yeni doğmuş hıristiyanlık ile karşılaştığında, hızla bu yeni inancın biçimlerini kendine uyarlamaya, terimlerini aktarmaya başladı. isa’yı evrenin “kurtarıcı”sı olarak benimsedi; hıristiyanlığın dinsel törenlerini uyguladı ve kendini isa inancının ezoterik bir açıklaması olarak gösterdi. hıristiyanlık geliştikçe, gnostisizm de gelişmesini sürdürdü; kendini hıristiyanlığın tek ve gerçek biçimi olarak nitelendirdi. ne var ki gnostisizm’in ezoterik yapısı onu bir seçkinler inancı biçimine sokmakta, geniş halk yığınlarına yayılamasını engellemekteydi. gnostisizmi anlayamayan ve benimseyemeyen kitleler hıristiyanlığın daha hızlı yayılmasını ve güçlenmesini sağladılar.
helenleşmiş iskenderiye’de gnostisizm, babil ve yahudiler’den aldığı sami terimlerini terketti, “emanaton” ve “syzygies” gibi yunanca terimlerle doldu, giderek neo-platoncu düşünceleri içeriğine aldı. eski mısır dini ise gnostisizmi inanç ve ilkeler bakımından çok, tören ve ibadet biçimleri gibi dinsel uygulamalar bakımından etkiledi.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?