"burda erkek az,onun için kadınlar erkekleşiyor. çünkü kadınlığı bulmak için gerçek erkeklik gerekir."
böyle buyurdu zerdüşt
ilk defa, 17 yasinda okumak gibi bir hata yaptim. kesinlikle belirli bir bilgi birikimi gerektiriyor "okumak". bir de hatri sayilir kabariklikta bir ’soz dagarcigi’.
"bir gün yüksekliğini göremeyeceksin; alçaklığının aksine. kendi yüceliğin korkutacak seni. haykıracaksın bir gün: her şey sahte!"
daima bir kisi fazladır etrafımda-böyle dusunur munzevi.her zaman bir kere bir-zamanla iki olur!
ben ilke kendim hararetle gorusuruz her zaman:nasıl tahammul edilir hayta,eğer bir dost olmazsa?
bir munzevi icin dost,daima ucuncu sahıstır;ucuncu sahıs,iki kisi arasındaki konusmanın derinlesmesini onleyen bir mantardır.
ah,tum munzeviler icin cok fazla derinlik vardır.bu sebeple ozlem duyarlar bir dosta ve onun yukseltmesine.
baskalarına olan inancımız,kendimizde en fazla neye inanmak istediğimizi ele verir.ele verir bizi bir dosta olan hasretimiz.
ve coğu kez,sevgiyle asılmak istenir kıskanclık.ve coğu kez saldırıya acıkolduğunu gizlemek icin saldırır inasn,dusman yaratır kendine.
hic değilse düsmanım ol benim-boyle der dostluk kurmaya cesaret edemeyen hakiki saygı.
bir dosta sahip olmak isteyen,uğrunda mucadele etmeyi de goze almalı:ve gerektiğinde de dusman olabilmeli.
kisi dostundaki dusmana da saygı gosterebilmeli.onun safında olmadan dostuyla omuz omuza olabilir mi insan?
kisi,dostunda en iyi dusmanını bulmalı.kalben yakınında olmalı,muhalefet ettiğinde dahi.
anadan uryan mı olmak istersin dostunun karsısında?onur mu duymalı dostun,kendini olduğun gibi sunduğun icin?gel gor ki,bunlardan oturu seytanından bul demek ister o.
her kim ki kendini gizlemeyi basaramaz,kudurur:cıplaklıktan urkmek icin,bir cok gerekceniz var.evet,tanrı olsaydınız eğer iste o zaman utanabilirdiniz giysilerinizden.
dostun icin ne kadar suslensen azdır,zira sen,onun icin ustuninsana olmaya yonelik bir hedef ve ozlem ifade etmelisin.
dostuna uyurken baktın mı hic-kesfetmek icin,nasıl gorunduğunu?diğer zamanlarda nasıldır dostunun cehresi?o,pürüzşü ve kusurlu bir aynada,senin cehrenin bir gorunusudur.
dostunu uyurken gordun mu hic?dostunun boyle gorunmesinden oturu,kapılmadın mı dehsete?ah dostum,insan asılması gereken bir seydir.
dost dediğin,sezgi ve sukunet hususunda usta olmaluıı,her seyi gormek istememelisin.ruyaların acığa cıkarmalıdır,dostunun uyanıkken neler yaptığını.
merhametin sezgi olmalı:oncelikle bilmen gereken,dostunun merhametine ihtiyac duyup duymadığı.belki de sendeki cesaretini kaybetmemis goz ve sonsuzluk bakısını seviyordur.
dostuna duyduğun merhametisert bir kabuk altında saklanmalı:ona ulasmak icin ısırdığında kırmalısın disini,iste o, boyle tatlanır ve lezzetlenir.
dostun icin hem temiz hava hem inziva hem ekmek hem de ilacmısın?bazıları kıramaz kendi zincirlerini,ancak kurtarıcılarıdır dostlarının.
kole misin?o halde dost olamazsın.zorba mısın?o halde dostun olmaz.
kadında uzun zamandır saklı bir zorba ve kole vardır.bu yuzden kadın henuz dostluğu beceremez o, sadece sevmeyi bilir.
kadının sevgisinde sevmediği her seye karsı adaletsizlik ve korluk bulunur.kadının bilincli sevgisinde dahi hala saldırı ve tepeden inmelik vardır ve ısığın yanısıra aynı zamanda gece.
dostluk kurmaya henuz ehil değildir kadın:kedidir hala kadınlar ve kus.ya da en iyi ihtimalle,inek.
dostluk kurmaya henuz hazır değildir kadın.lakin soyleyin bana,ey siz erkekler,hangi dostluk icin uygun ehliyete sahipsiniz ki?
vah,sizin ruh cimriliğiniz ve züğürtlüğünüze,ey erkekeler!sizin dostunuza verdiğinizi,ben ancak dusmanıma veririm,ve yoksullasmam bunula da.
arkadaslık var,dostluk da ola keske.
boyle buyurdu zerdüşt.
dostluk uzerine zerdüstün buyurmaları.
ben ilke kendim hararetle gorusuruz her zaman:nasıl tahammul edilir hayta,eğer bir dost olmazsa?
bir munzevi icin dost,daima ucuncu sahıstır;ucuncu sahıs,iki kisi arasındaki konusmanın derinlesmesini onleyen bir mantardır.
ah,tum munzeviler icin cok fazla derinlik vardır.bu sebeple ozlem duyarlar bir dosta ve onun yukseltmesine.
baskalarına olan inancımız,kendimizde en fazla neye inanmak istediğimizi ele verir.ele verir bizi bir dosta olan hasretimiz.
ve coğu kez,sevgiyle asılmak istenir kıskanclık.ve coğu kez saldırıya acıkolduğunu gizlemek icin saldırır inasn,dusman yaratır kendine.
hic değilse düsmanım ol benim-boyle der dostluk kurmaya cesaret edemeyen hakiki saygı.
bir dosta sahip olmak isteyen,uğrunda mucadele etmeyi de goze almalı:ve gerektiğinde de dusman olabilmeli.
kisi dostundaki dusmana da saygı gosterebilmeli.onun safında olmadan dostuyla omuz omuza olabilir mi insan?
kisi,dostunda en iyi dusmanını bulmalı.kalben yakınında olmalı,muhalefet ettiğinde dahi.
anadan uryan mı olmak istersin dostunun karsısında?onur mu duymalı dostun,kendini olduğun gibi sunduğun icin?gel gor ki,bunlardan oturu seytanından bul demek ister o.
her kim ki kendini gizlemeyi basaramaz,kudurur:cıplaklıktan urkmek icin,bir cok gerekceniz var.evet,tanrı olsaydınız eğer iste o zaman utanabilirdiniz giysilerinizden.
dostun icin ne kadar suslensen azdır,zira sen,onun icin ustuninsana olmaya yonelik bir hedef ve ozlem ifade etmelisin.
dostuna uyurken baktın mı hic-kesfetmek icin,nasıl gorunduğunu?diğer zamanlarda nasıldır dostunun cehresi?o,pürüzşü ve kusurlu bir aynada,senin cehrenin bir gorunusudur.
dostunu uyurken gordun mu hic?dostunun boyle gorunmesinden oturu,kapılmadın mı dehsete?ah dostum,insan asılması gereken bir seydir.
dost dediğin,sezgi ve sukunet hususunda usta olmaluıı,her seyi gormek istememelisin.ruyaların acığa cıkarmalıdır,dostunun uyanıkken neler yaptığını.
merhametin sezgi olmalı:oncelikle bilmen gereken,dostunun merhametine ihtiyac duyup duymadığı.belki de sendeki cesaretini kaybetmemis goz ve sonsuzluk bakısını seviyordur.
dostuna duyduğun merhametisert bir kabuk altında saklanmalı:ona ulasmak icin ısırdığında kırmalısın disini,iste o, boyle tatlanır ve lezzetlenir.
dostun icin hem temiz hava hem inziva hem ekmek hem de ilacmısın?bazıları kıramaz kendi zincirlerini,ancak kurtarıcılarıdır dostlarının.
kole misin?o halde dost olamazsın.zorba mısın?o halde dostun olmaz.
kadında uzun zamandır saklı bir zorba ve kole vardır.bu yuzden kadın henuz dostluğu beceremez o, sadece sevmeyi bilir.
kadının sevgisinde sevmediği her seye karsı adaletsizlik ve korluk bulunur.kadının bilincli sevgisinde dahi hala saldırı ve tepeden inmelik vardır ve ısığın yanısıra aynı zamanda gece.
dostluk kurmaya henuz ehil değildir kadın:kedidir hala kadınlar ve kus.ya da en iyi ihtimalle,inek.
dostluk kurmaya henuz hazır değildir kadın.lakin soyleyin bana,ey siz erkekler,hangi dostluk icin uygun ehliyete sahipsiniz ki?
vah,sizin ruh cimriliğiniz ve züğürtlüğünüze,ey erkekeler!sizin dostunuza verdiğinizi,ben ancak dusmanıma veririm,ve yoksullasmam bunula da.
arkadaslık var,dostluk da ola keske.
boyle buyurdu zerdüşt.
dostluk uzerine zerdüstün buyurmaları.
tanrı oldu, onu bizler oldurduk. onu siz biz hepimiz oldurduk ve kanları ellerimizde. simdi nasıl temizleyecegiz bu pisligi, ellerimizdeki kanı nasıl temizleyecegiz? ben size cevabı getirdim; insan denilen sey hastalıklı bir ara gecisdir, insan eksik, olmamıs bir donemdir, ben size tanrı olmanın anahtarını getirdim, ben size ust insanı getirdim..
deli o anda karsında duran gozlerdeki korku ve panigi gorur.kalabalıga bakar ve soyle buyurur; daha zamanım gelmemis bana dediklerimi anlayacak kulaklar lazım.
boyle buyurdu zerdust, nietzsche...
deli o anda karsında duran gozlerdeki korku ve panigi gorur.kalabalıga bakar ve soyle buyurur; daha zamanım gelmemis bana dediklerimi anlayacak kulaklar lazım.
boyle buyurdu zerdust, nietzsche...
(bkz: also sprach zarathustra)
nietzschenin tüm kitaplarını okuyup, onunla, onun hayatıyla ilgili bilgiler edinildikten sonra okunması gereken kitap. bu şekilde kitaptan alınabilecek en fazla verim alınır, daha iyi anlaşılır.
ukala peygamber diye adlandırdığım karakteri anlatan kitap. insanüstüne giden yol..
zerdüşt dagdan inmiştir 40 yasında,hikaye ilk insanların arasına inmesiyle baslar bir cok aforizma ve soyutlama vardır
kitap’ta,yılan demişti ki:’’iyilik ve kötülük tanrının önyargılarıdır’’
bu sözü insanca ve pek insancasında veya kendi özdeyişlerinin toplandıgı sonsuzlugun ufkunda adlı kitaplarda bu sözden önce baslangıc olarak aslın da her söz önyargıdır der önyargıya seslenir.bunu tanrı katına tasır,ve bu sonradan cok tutulan söze büyük katkıdır’’kendinin tanrısı olmak!’’
su halde bu kitabı eleştirirsek bu sözlerde nietzsche’nin kendi önyargısıdır,ve kendi çizdiği üst profil insana uzaktır ve gercek değildir,hayvanlarla konusmayı insanlara tercih eden zerdüşt kendi üst insan profilinde aslında miskin birini oynamaktadır,asıl olarak düşündükleri insaların umrunda değildir yani o dagda yasayan bir delidir,bir ahlak kuramı üstüne konusurken agzından bazen sadece nefret akar o bir hümaniste uzaktır,kendisi dogruluğun basından beri en büyük dostu olarak seytanı gösterir ona göre onun isyanı dogru ve gercektir
bir baska acıdan baktığımızda,bu kavramları tümden düşündüğümüzde,aslında görmemiz gereken bir din veya inanış değil toplumsal yaftalar,normlar ve korkak insandır,zerdüşt sadece bir bakıştır onun ters gelen tek yönü baska pencerelerde görüyor olabilmesidir,bir cok yargısı korkak insanadır,nietzsche der ki ’’düşmek üzere olan birini gördüğümüzde onu tutmayın bir de siz vurun!,söyleyin bana kardeşlerim sizce ben sadistmiyim böyle düşündüğüm için?’’ burda ögrenme ve yine insanların korkularına olan atıf vardır,düşmek ona göre gerceğin kapısıdır,üst insana gitmekte dibi görmekle baslamıyormuydu zaten!
kitap’ta,yılan demişti ki:’’iyilik ve kötülük tanrının önyargılarıdır’’
bu sözü insanca ve pek insancasında veya kendi özdeyişlerinin toplandıgı sonsuzlugun ufkunda adlı kitaplarda bu sözden önce baslangıc olarak aslın da her söz önyargıdır der önyargıya seslenir.bunu tanrı katına tasır,ve bu sonradan cok tutulan söze büyük katkıdır’’kendinin tanrısı olmak!’’
su halde bu kitabı eleştirirsek bu sözlerde nietzsche’nin kendi önyargısıdır,ve kendi çizdiği üst profil insana uzaktır ve gercek değildir,hayvanlarla konusmayı insanlara tercih eden zerdüşt kendi üst insan profilinde aslında miskin birini oynamaktadır,asıl olarak düşündükleri insaların umrunda değildir yani o dagda yasayan bir delidir,bir ahlak kuramı üstüne konusurken agzından bazen sadece nefret akar o bir hümaniste uzaktır,kendisi dogruluğun basından beri en büyük dostu olarak seytanı gösterir ona göre onun isyanı dogru ve gercektir
bir baska acıdan baktığımızda,bu kavramları tümden düşündüğümüzde,aslında görmemiz gereken bir din veya inanış değil toplumsal yaftalar,normlar ve korkak insandır,zerdüşt sadece bir bakıştır onun ters gelen tek yönü baska pencerelerde görüyor olabilmesidir,bir cok yargısı korkak insanadır,nietzsche der ki ’’düşmek üzere olan birini gördüğümüzde onu tutmayın bir de siz vurun!,söyleyin bana kardeşlerim sizce ben sadistmiyim böyle düşündüğüm için?’’ burda ögrenme ve yine insanların korkularına olan atıf vardır,düşmek ona göre gerceğin kapısıdır,üst insana gitmekte dibi görmekle baslamıyormuydu zaten!
okuduktan sonra bir süre dinsiz dolastığım 18 yas sınırı konulması gereken kitap.dinsizlerin en dindarı zerdüştü anlatan üst insan profilini dikte eden anlaması zor kitap.
f. nietzschenin felsefesinin manifestosudur. nietzsche, bu kitapta soylemlerini zerdustun agzindan okuyucuya aktarir. ubermensch tabirini ilk kez tam manasiyla aciklar. bu tanim, her ne kadar herseyi kicindan anlayan nazistler tarafindan kendi ideolojilerine cevrilmeye calisilsa da kitabi okuyanlar erdemi, ustinsani, zekayi ve kisisel ahlaki yakindan tanima firsati bulacaklardir.
nietzche’nin insanustununu aradigi eseri.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?