yanlış bilmiyosam erkeğin tohum kadının toprak olduğunu söylüyodu bu filozof. beni acaip sinirlendirmiştir bu sözüyle kendileri.
aristoteles
aristoteles(io 384-io 322)
aristotelesin babasi nikomakhos, buyuk iskenderin buyukbabasi makedonya krali iii. amyntasin saray hekimiydi. genc aristoteles boylece tibbin oncusu hipokratese degin geri giden ve tibbin kurucusu saglik tanrisi asklepiostan kaynaklanan uzun bir dogabilim gelenegi icnde yetisti. dusunsel gelisimi icinde dogal olaylarin gozlemlenmesine verdigi onem ve atinada kendi kurdugu okulda(lykeion) hekimlik egitiminin yar almasi onun gencliginde agir bir egitimden gectigini gosterir babasi olunce aristoteles io 367de henuz 17 yasindayken platonun atinadaki akademiasina gonderildi. orada 20 yil platon ile birlikte felsefe dialoglarinda bulundu. io 347/348 de platonun olmesi uzerine akademianin basina yegeni speusippos gecti. aristotelesde bazi arastirmacilara gore bu goreve atanmadigi icin, bazilarina gorede o siralarda makedonyaya karsi bir siyasal havanin egemen olmasindan dolayi atinadan ayrildi.
dusunsel gelisiminin ikinci doneminde aristoteles arkadasi khalkedonlu ksenokrates ve sonraki belli basli izleyicilerden erososlu theophrastos ile birlikte o siralarda yeni kurulmakta olan assos kentinde(bugun bati anadoluda behramkale) yeni bir akademi olusturdu. burada hukumdar hermeiasin ogretmeni ve onun yegeni ve evlatligi pythias ile evlendi. pythias bir kiz cocuk dogurduktan sonra olunce , aristoteles herpyllis ile evlendi. aristoteles assosda mutlu gecirdigi anlasilan uc yildan sonra yakindaki lesbos(midilli) adasinin baskenti mytileneye yerlesti. ve orada adanin yerlisi olan ogrencisi theophrastos ile birlikte akedemiaya benzer bir felsefe cevresi kurdu. dogabilim arastirmalarina daldi. dusunsel gelismesi icinde astronomi ve buna bagli kuramsal calismalardan ayrilarak yeryuzune ozelliklede biyolojiye ilgi duymasi bu doneme rastlar.
io 343-342de makedonyali ii. philiphos, aristoteles i pelladaki baskentine 13 yasindaki oglu iskendere ogretmenlik etmeye cagirdi. uc yil kadar suren bu egtimde aristoteles, iskendere agirlikla homerosu tiyatroya dayali sanati ve ayrica politikayi konu alan bir ogrenim programi uyguladi. siyasete olan ilgiside bu donemde yogunlasti. ama iskenderin siyasal goruslerinin aristotelesinkilerden cok fazla etkilendigi soylenemez. ayrica iskenderin kurdugu buyuk imparatorluk dusunsel olarak aristotelesin kent devleti(polis) anlayisini temel alan siyaset gorusune uygun degildir.
io 339da dogum yeri olan stagirosa donen aristoteles, io 335te yeniden atinaya gitti. bu sirada speusippos olmus,akademia bassiz kalmisti. ama akademialilar aristoteles yerine ksenokratesi baskan secince o da kent disinda apollon lykeiona adanan kutsal koruluk icinde bazi binalar kiralayarak, kendi okulunu kurdu.
io 323te buyuk iskender olunce atinada makedonyaya karsi egilimler yeniden ortaya cikti. ve aristoteles 20 yil once yazdigi bir siir nedeniyle en buyuk suc sayilan dinsizlikten yargilandi. suclu bulunacagi kesinlik kazaninca izleyicileriyle birlikte atinanin kuzeyindeki eurips bogazinda, khalkise gitti. aristoteles bir yil sonra bir mide rahatsizligndan oldu.
aristoteles oteki bilimler icin bir alet olarak gordugu mantik biliminin kurucusu kabul edilir. aristoteles mantigi, insani ayirt eden en onemli yaninin dil oldugu, us(logos) sahibi olmasinin, soz edebilen bir varlik olmasina dayandigi gorusunden yola cikar. boylece mantik aristotelesin kendi kullandigi terimle cozumlemedir. aristotelisin mantik bilimi ile birlikte felsefe tarihine en ozgun katkisini olusturan metafizik aslinda kendi kullandigi bir ad degildir. bu bigi dali aristotelese gore varligi varlik olarak ele alan ve onun ne ligini arastiran felsefe dalidir. aristoteles bu bilgi dalinin tek ozgur bilim oldugunu cunku kendinden baska bir amaci bulunmadigini soyler, bunu insanin dogal olarak merak gudusunun urunu oldugunu vurgular. bilimleri turleri acisindan siniflandiran aristoteles temelde uc kuramsal bilimden soz eder. metafizik, matematik ve fizik. bunlarin disinda pratik bilimler, belli bir amac icin islenen bilimler vardir. bunlarda tutum ve eylemleri konu edinen etik ve politika ile uretime yonelik yapilmis ve yazilmis sanatlarin bilimleridir. varligin surekli ve bitmeyen bir evren icinde neligini ve cesitliligni ele alan aristoteles butun varliklarin ve degisimlerinin mantiksal olarak geriye goturulmesi biciminde gelistirdigi "neden" gorusuyle bunlarin en son nedeni olarak bir hareket etmeyen hareket ettirici ve "ilk neden" dusuncesine ulasir. bu kavram ve ona ulasan usavurma zinciri, sonralari hem hiristiyan hem musluman dusunurlerce tanrinin varliginin kaniti olarak kullanilmistir.
kaynak : ana britannica
aristotelesin babasi nikomakhos, buyuk iskenderin buyukbabasi makedonya krali iii. amyntasin saray hekimiydi. genc aristoteles boylece tibbin oncusu hipokratese degin geri giden ve tibbin kurucusu saglik tanrisi asklepiostan kaynaklanan uzun bir dogabilim gelenegi icnde yetisti. dusunsel gelisimi icinde dogal olaylarin gozlemlenmesine verdigi onem ve atinada kendi kurdugu okulda(lykeion) hekimlik egitiminin yar almasi onun gencliginde agir bir egitimden gectigini gosterir babasi olunce aristoteles io 367de henuz 17 yasindayken platonun atinadaki akademiasina gonderildi. orada 20 yil platon ile birlikte felsefe dialoglarinda bulundu. io 347/348 de platonun olmesi uzerine akademianin basina yegeni speusippos gecti. aristotelesde bazi arastirmacilara gore bu goreve atanmadigi icin, bazilarina gorede o siralarda makedonyaya karsi bir siyasal havanin egemen olmasindan dolayi atinadan ayrildi.
dusunsel gelisiminin ikinci doneminde aristoteles arkadasi khalkedonlu ksenokrates ve sonraki belli basli izleyicilerden erososlu theophrastos ile birlikte o siralarda yeni kurulmakta olan assos kentinde(bugun bati anadoluda behramkale) yeni bir akademi olusturdu. burada hukumdar hermeiasin ogretmeni ve onun yegeni ve evlatligi pythias ile evlendi. pythias bir kiz cocuk dogurduktan sonra olunce , aristoteles herpyllis ile evlendi. aristoteles assosda mutlu gecirdigi anlasilan uc yildan sonra yakindaki lesbos(midilli) adasinin baskenti mytileneye yerlesti. ve orada adanin yerlisi olan ogrencisi theophrastos ile birlikte akedemiaya benzer bir felsefe cevresi kurdu. dogabilim arastirmalarina daldi. dusunsel gelismesi icinde astronomi ve buna bagli kuramsal calismalardan ayrilarak yeryuzune ozelliklede biyolojiye ilgi duymasi bu doneme rastlar.
io 343-342de makedonyali ii. philiphos, aristoteles i pelladaki baskentine 13 yasindaki oglu iskendere ogretmenlik etmeye cagirdi. uc yil kadar suren bu egtimde aristoteles, iskendere agirlikla homerosu tiyatroya dayali sanati ve ayrica politikayi konu alan bir ogrenim programi uyguladi. siyasete olan ilgiside bu donemde yogunlasti. ama iskenderin siyasal goruslerinin aristotelesinkilerden cok fazla etkilendigi soylenemez. ayrica iskenderin kurdugu buyuk imparatorluk dusunsel olarak aristotelesin kent devleti(polis) anlayisini temel alan siyaset gorusune uygun degildir.
io 339da dogum yeri olan stagirosa donen aristoteles, io 335te yeniden atinaya gitti. bu sirada speusippos olmus,akademia bassiz kalmisti. ama akademialilar aristoteles yerine ksenokratesi baskan secince o da kent disinda apollon lykeiona adanan kutsal koruluk icinde bazi binalar kiralayarak, kendi okulunu kurdu.
io 323te buyuk iskender olunce atinada makedonyaya karsi egilimler yeniden ortaya cikti. ve aristoteles 20 yil once yazdigi bir siir nedeniyle en buyuk suc sayilan dinsizlikten yargilandi. suclu bulunacagi kesinlik kazaninca izleyicileriyle birlikte atinanin kuzeyindeki eurips bogazinda, khalkise gitti. aristoteles bir yil sonra bir mide rahatsizligndan oldu.
aristoteles oteki bilimler icin bir alet olarak gordugu mantik biliminin kurucusu kabul edilir. aristoteles mantigi, insani ayirt eden en onemli yaninin dil oldugu, us(logos) sahibi olmasinin, soz edebilen bir varlik olmasina dayandigi gorusunden yola cikar. boylece mantik aristotelesin kendi kullandigi terimle cozumlemedir. aristotelisin mantik bilimi ile birlikte felsefe tarihine en ozgun katkisini olusturan metafizik aslinda kendi kullandigi bir ad degildir. bu bigi dali aristotelese gore varligi varlik olarak ele alan ve onun ne ligini arastiran felsefe dalidir. aristoteles bu bilgi dalinin tek ozgur bilim oldugunu cunku kendinden baska bir amaci bulunmadigini soyler, bunu insanin dogal olarak merak gudusunun urunu oldugunu vurgular. bilimleri turleri acisindan siniflandiran aristoteles temelde uc kuramsal bilimden soz eder. metafizik, matematik ve fizik. bunlarin disinda pratik bilimler, belli bir amac icin islenen bilimler vardir. bunlarda tutum ve eylemleri konu edinen etik ve politika ile uretime yonelik yapilmis ve yazilmis sanatlarin bilimleridir. varligin surekli ve bitmeyen bir evren icinde neligini ve cesitliligni ele alan aristoteles butun varliklarin ve degisimlerinin mantiksal olarak geriye goturulmesi biciminde gelistirdigi "neden" gorusuyle bunlarin en son nedeni olarak bir hareket etmeyen hareket ettirici ve "ilk neden" dusuncesine ulasir. bu kavram ve ona ulasan usavurma zinciri, sonralari hem hiristiyan hem musluman dusunurlerce tanrinin varliginin kaniti olarak kullanilmistir.
kaynak : ana britannica
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?