müsahiplik aleviligin yedi temel inancindan biridir. müsahiplik sosyal bir kurumdur ve kökeni kirklar meclisine kadar dayanir. alevi-bektasi yoluna girmek isteyen bir canin ,her seyden önce ikrar verip ,nasip almasi,hamliktan kurtulup olgun ve kamil insan olmasi gerekir.
alevilerde her evli canin ,talibin,bir yol kardesi ( müsahip ) tutmasi zorunludur.daha acik deyisle ,alevi inancini ,töre ve kurallarini tanimasi,yola talip olmasi; mürsitten nasip,canlardan rizalik almasi, yani " dil ile söyleyip,kalp ile tasdik etmesi " gerekir.
müsahiplik kurumunun önemini,ilke ve kosullarini halk arasinda söylenen su deyimlerle aciklayabiliriz :
müsahip müsahibinin can kardesidir
müsahip müsahibini incitmez
müsahip müsahibinden hic bir sey gizlemez
müsahip müsahibinin hakkinda kötü düsünmez
müsahip müsahibini atesten geri alir
sah hatayi müsahiplikle ilgili deyisinde söyle seslenir :
pisiri pisiri söyle sözünü
iki babtan ayirma gel gözünü
mürsidine teslim eyle özünü
müsahip kapisin bul da öyle gel
müsahip müsahibiyle sosyal ve ekonomik boyutuylada esit düzeyde olmasi gerekir. müsahibin esi bacisi,cocuklari kendi cocuklari gibidir.müsahibin cocuklari ,torunlari 6-7 göbek gecmeden evlilik olmaz.
alevilik demirden leblebidir,atesten gömlektir ikrar vermek ise yasaminin sonuna kadar sorumluluk isteyen zor bir eylemdir.ikrar verirken " gelme gelme, dönme dönme,gelenin mali ,dönenin cani " seklinde yolun zorluklarini,incelikleri anlatilir.yani ikrar verilir ikrardan dönülmez.
musahip
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?