ben umardım ki seni yâr-ı vefâ-dâr olasın
ne bileydim ki seni böyle cefâ-kâr olasın
hele sen kaaide-î cevrde eksik komadın
dostluk hakkı ise ancağ ola var olasın
reh-i âşkında neler çektüğüm ey dost benim
bilesin bir gün ola aşka giriftâr olasın
sözüme uymadın ey asılası dil dilerim
ser-i zülfüne anın âhiri ber-dâr olasın
sen ki cân gül-şeninin bi gül-i nev-restesisin
ne revâdır bu ki her hâr ü hasa yâr olasın
beni âzâde iken aşka giriftâr itdin
göreyim sen de benim gibi giriftâr olasın
bed-duâ etmezem ammâ ki huda’dan dilerim
bir senin gibi cefâ-kâra hevâ-dâr olasın
şimdi bir hâldeyüz kim ilenen düşmanına
der ki mihrî gibi sen dahi siyeh-kâr olasın
mihri hatun
1460 ya da 1461de amasyada doğdu ve 1506da yine burada öldü. asıl adı mihrünnisa ya da fahrünnisa. "mihrî" mahlasını kendisi de bir şair olan babası mehmet çelebi bin yahyadan (belâyî) aldı. hiç evlenmedi. sultan 2. bayezid ve oğlu şehzade ahmed’in amasya valiliği sırasında kentte toplanan bilgin ve sanatkarların meclislerine katıldı. mihrî hatun, zeynep hatunla birlikte adı bilinen ilk türk kadın şairlerinden. güzelliğiyle bölgede ün salan mihri hatun, sade bir dille yazdığı kaside ve gazelleriyle tanınır. diğer divan şairi kadınlardan aşkı çekinmeden kullanmasıyla ayrılır. şairi necati bey’i kendisine örnek aldığı, şiirlerini necati beye gönderip fikrini öğrenmeye çalıştığı iddiaları da var. söylentilere göre necati bey ile aralarında duygusal yakınlaşma vardı. ayrıca şiirlerinde, müyyedzâde abdurrahman çelebi ve sinan paşazâde iskender çelebi’ye duyduğu aşka dair ipuçlarına da rastlanır. mihri hanım divanı 1967de moskovada basıldı.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?