kendisinin imagine şarkısı eşliğinde bize gönderdiği video şurdan izlenebilir.
http://tinyurl.com/ngrfd2w
joan baez
dün gece fairfax, virginia’daki wolf trap – filene center konser alanında binlerce kişi önünde verdiği konser sırasında türkiye’ye mesaj yollamıştır. biz de hala görüşmelere hülya avşarı, necati şaşmazi gönderelim. yok mu bizim bir joan baezimiz arkadaş. mesaj şöyledir.
“sevgili türkiye halkı,
kültürünüzdeki çok renkliliği, toprağınızdaki güzelliği, insanınızdaki iç zenginliğini canlı tutmak için verdiğiniz mücadeleye; ve bu yürekli ve barışçıl mücadeleyi sürdüren vatandaşlara, avukatlara, doktorlara, gençlere, ailelere, öğrencilere, inançlı insanlara olan desteğimi tüm kalbimle ifade etmek istiyorum.
dünya sesinizi duydu ve ben de buradan sizleri selamlıyorum.”
“sevgili türkiye halkı,
kültürünüzdeki çok renkliliği, toprağınızdaki güzelliği, insanınızdaki iç zenginliğini canlı tutmak için verdiğiniz mücadeleye; ve bu yürekli ve barışçıl mücadeleyi sürdüren vatandaşlara, avukatlara, doktorlara, gençlere, ailelere, öğrencilere, inançlı insanlara olan desteğimi tüm kalbimle ifade etmek istiyorum.
dünya sesinizi duydu ve ben de buradan sizleri selamlıyorum.”
eskimek bilmeyen bir ses 68’in ta kendisi olan sanatçı.
ilerlemiş yaşına rağmen hala aktivist hala muhalif olan muhteşem sesiyle, babalarımızın aşkı, bizlerin sevdası (bkz: sanatçı).
(bkz: donna donna)
orjinal albumlerini bulmak icin zamaninda taaa belcikaya kadar gitmeme neden olan hayran kaldigim sahsi muhtesem.
’’ah ulan gec dogmusum ben’’ lafini dememe neden olan ve eger ayni zamanda dogmus olsaydim anami alip istemeye giderdim.. kısaca efsane ses.
meksika asilli fizik doktoru bir baba ile iskoc bir annenin ucuncu kizlari olarak amerikanin staten island eyaletinde dogan joan baez, new york ve californiada buyudu. ileride muzigine de fazlaca yansayacak olan protest tavri ve politik durusunun sekillenmesinde buyudugu bu iki yerin hayatina onemli etkileri oldu. henuz lise yillarinda asiligi ile dikkat ceken ve daha o zamanlar meksika asilli oldugu icin yasadigi haksizliklara o yastaki bir kiz cocugundan beklenmeyecek tepkilerle karsilik veren baez, muzige amatorce cocuk korolarinda basladi.
universitede okurken, harcligini cikarmak icin bostonin cesitli barlarinda sarki soyledi ve bir gun, onu arka masalardan birinde dinleyen bob gibsonin newport folk festivalinde sarki soyleme teklifi ile karsilasti. barlarda ve kucuk kluplerde eski halk sarkilarini soylemekten oteye tecrubesi olmamasina ragmen, bu teklifi buyuk bir ozguven ve heyecanla kabul etti. boylece hayatini degistirecek ve artik onu milyonlarca insanin taninmasina neden olacak onemli karari vermis oldu. o gunler ile ilgili olarak; "sahneden indikten sonra yanima bir adam yaklasti, giyimi ve tavirlari ile onemli biri oldugu belliydi ve bana, nedenini anlayamadigim bir guven veriyordu. newport festivalinde sarki soylemek isteyip istemedigimi sordu. binlerce kisiye sarki soylemek, simdiye kadar en cok 50 kisiye sarki soylemis bir yeni yetme icin cok korkutucuydu ama fazla dusunmedim. cevabim evetti. belki o zaman, tereddut etseydim, ya da kendime guvenmeseydim, bugun buralarda olur muydum cok merak ediyorum." demistir. 1959 yilinda newport folk festivalinde sahne almasi ile birlikte, agzindan dokulen ilk notalarla o gun orada bulunan binlerce dinleyiciyi ve onlarca muzisyeni etkilemeyi basardi. hemen ardindan album teklifleri aldi ve vanguard record ile anlasarak adini tasiyan ilk albumu "joan baez"i kisa bir sure icinde kaydedip piyasaya surdu. 1968e kadar kesmeyecegi upuzun siyah saclari, ruhlari oksayan soprano sesi ve sarkilari ile artik amerikada meksika asilli bu genc kizin ruzgari esiyordu. ilk albumunden sonra sahne isiklarina kisa surede alisan ve artik ozgun cizgisini keskinlestirme karari alan baezin sarki sozlerine koyu bir protest tavir, konser performanslarina baris sloganlari hakim olmaya basladi. politik durusunu sadece muzigi ile ifade etmedi, ayni zamanda irkcilik, sosyal haklarin kisitlanmasi ve siddete karsi yurutulen protesto yuruslerinde on saflarda yer aldi, hatta bu yuzden bir kac kere kisa sureli hapse atildi. ancak bu baez icin yalnizca bir baslangicti. artik repertuarina daha az eski folk sarkisi, daha cok politik icerikli mesajlarlar barindiran, cogunu kendi besteledigi parcalari aliyor, konserlerini cicek cocuklarinin tapinaklarina ceviriyordu. 1968de yine atesli bir vietnam savasi protestocusu olan david harris ile evlendi, ancak bu evlilik ogullari gabrielin dogumundan sonra 1973 yilinda noktalandi.
suphesiz ki joan baezin muzikal kariyerindeki en onemli isimlerden biri bob dylandir. henuz muzige profesyonel olarak yeni basladigi donemlerde dylan ile tanismis, 1970lerde butun ulkeyi kapsayan turnelere cikmis ve bu sure icerisinde her ikisinin de su an birer klasik haline gelmis sarkilarini yazmalarini saglamis atesli bir ask yasamislardir. dylanin joan baez icin yazdigi "farewell, angelina", "dont think twice, its allright" gibi sarkilar ve baezin en onemli parcalarindan biri olan bob dylana atfettigi "dimonds and rust" bu birlikteligin urunu olan eserlerdir. ayrica ikilinin seslendirdigi "with god on our side" ve "it aint me babe" gibi duetler o donem bir cok asigin simgesi haline gelmis, bu duetleri iceren ortak albumlerinin muzik listelerinde uzun sure ilk siralarda kalmasina neden olmustur. dylan ve baezin hem ozel hayatlarindaki, hem de sahnedeki birlikteleri bir sure sonra buyuk anlasmazliklar nedeni ile sona ermis, baez cikardigi biografik kitabinda bob dylan ile yasadigi doneme dair, dylan tarafindan buyuk tepki toplayan aciklamalar yapmistir.
baez muzikal kariyerinin ilerleyen donemlerinde populer muzige yonelmis, ancak her ne kadar yaptigi populer ezgilerin yogun oldugu duzenlemeler olsa da, liriklerindeki protest tavrindan vazgecmemistir. "her zaman aciyarak baktigim tek insan tipi, elinden alinan haklara ses cikarmayan, ona yasatilan siddeti ve diger problemleri kaniksayan ve sikayet edemeyendir. ilk insandan bugune degin, doganin bize verdigi bazi haklarimiz var; ozgur yasamak, geldigimiz yere ya da icine dogdumuz vucudun rengine gore siniflandirilmadan, ayrilmadan yasamak. kimse nasil ve ne zaman dogacagini secemez, tipki nasil olecegini ve ne zaman olecegini secemedigi gibi. secebildigimiz tek sey nasil yasayacagimizdir. iste bu yuzden, daha iyi yasamak icin hakkimiz olanlara sahip cikmaliyiz." diyen muzisyen hala her sene newport folk festivalinin en onemli degismez isimlerinden ve israrla hayata karsi durusunu muzigiyle yansitmaya devam ediyor.
son zamanlarda performanslarinda baeze lilly brothers ve mary travers eslik ediyor. sahnede birlikte soyledikleri aralarinda "satisfied mind", "hush little baby", "lonesome valley", "its all over now, baby blue" gibi klasiklesmis parcalarin da oldugu repertuarlari ile hala folk muzigin zamana ve populariteye yenilmedigini ispatliyorlar.
modern folk muzigin tartismasiz anasi joan baez, ruhu oksayan duru sesi ve yillara meydan okuyan enerjisi ile 11. istanbul caz festivalinin en onemli isimlerinden bir tanesi. baeze bu konserde, george javori(davullar), lawrence "duke" mcvinnie(gitar, vokal), jeff hill (bas gitar, vokal) ve cameron greider (gitar, vokal) kadrosu eslik edecek. daha once ulkemizde cesitli konserler vermis olan baezin ipeksi sesiyle, unutulmayacak bir muzik ziyafeti cekmek ve anilarini tazelemek isteyenler icin kacirilmamasi gereken bir performans.
e.joyner/ iksv 11. istanbul caz festivali tanitim dergisinden
universitede okurken, harcligini cikarmak icin bostonin cesitli barlarinda sarki soyledi ve bir gun, onu arka masalardan birinde dinleyen bob gibsonin newport folk festivalinde sarki soyleme teklifi ile karsilasti. barlarda ve kucuk kluplerde eski halk sarkilarini soylemekten oteye tecrubesi olmamasina ragmen, bu teklifi buyuk bir ozguven ve heyecanla kabul etti. boylece hayatini degistirecek ve artik onu milyonlarca insanin taninmasina neden olacak onemli karari vermis oldu. o gunler ile ilgili olarak; "sahneden indikten sonra yanima bir adam yaklasti, giyimi ve tavirlari ile onemli biri oldugu belliydi ve bana, nedenini anlayamadigim bir guven veriyordu. newport festivalinde sarki soylemek isteyip istemedigimi sordu. binlerce kisiye sarki soylemek, simdiye kadar en cok 50 kisiye sarki soylemis bir yeni yetme icin cok korkutucuydu ama fazla dusunmedim. cevabim evetti. belki o zaman, tereddut etseydim, ya da kendime guvenmeseydim, bugun buralarda olur muydum cok merak ediyorum." demistir. 1959 yilinda newport folk festivalinde sahne almasi ile birlikte, agzindan dokulen ilk notalarla o gun orada bulunan binlerce dinleyiciyi ve onlarca muzisyeni etkilemeyi basardi. hemen ardindan album teklifleri aldi ve vanguard record ile anlasarak adini tasiyan ilk albumu "joan baez"i kisa bir sure icinde kaydedip piyasaya surdu. 1968e kadar kesmeyecegi upuzun siyah saclari, ruhlari oksayan soprano sesi ve sarkilari ile artik amerikada meksika asilli bu genc kizin ruzgari esiyordu. ilk albumunden sonra sahne isiklarina kisa surede alisan ve artik ozgun cizgisini keskinlestirme karari alan baezin sarki sozlerine koyu bir protest tavir, konser performanslarina baris sloganlari hakim olmaya basladi. politik durusunu sadece muzigi ile ifade etmedi, ayni zamanda irkcilik, sosyal haklarin kisitlanmasi ve siddete karsi yurutulen protesto yuruslerinde on saflarda yer aldi, hatta bu yuzden bir kac kere kisa sureli hapse atildi. ancak bu baez icin yalnizca bir baslangicti. artik repertuarina daha az eski folk sarkisi, daha cok politik icerikli mesajlarlar barindiran, cogunu kendi besteledigi parcalari aliyor, konserlerini cicek cocuklarinin tapinaklarina ceviriyordu. 1968de yine atesli bir vietnam savasi protestocusu olan david harris ile evlendi, ancak bu evlilik ogullari gabrielin dogumundan sonra 1973 yilinda noktalandi.
suphesiz ki joan baezin muzikal kariyerindeki en onemli isimlerden biri bob dylandir. henuz muzige profesyonel olarak yeni basladigi donemlerde dylan ile tanismis, 1970lerde butun ulkeyi kapsayan turnelere cikmis ve bu sure icerisinde her ikisinin de su an birer klasik haline gelmis sarkilarini yazmalarini saglamis atesli bir ask yasamislardir. dylanin joan baez icin yazdigi "farewell, angelina", "dont think twice, its allright" gibi sarkilar ve baezin en onemli parcalarindan biri olan bob dylana atfettigi "dimonds and rust" bu birlikteligin urunu olan eserlerdir. ayrica ikilinin seslendirdigi "with god on our side" ve "it aint me babe" gibi duetler o donem bir cok asigin simgesi haline gelmis, bu duetleri iceren ortak albumlerinin muzik listelerinde uzun sure ilk siralarda kalmasina neden olmustur. dylan ve baezin hem ozel hayatlarindaki, hem de sahnedeki birlikteleri bir sure sonra buyuk anlasmazliklar nedeni ile sona ermis, baez cikardigi biografik kitabinda bob dylan ile yasadigi doneme dair, dylan tarafindan buyuk tepki toplayan aciklamalar yapmistir.
baez muzikal kariyerinin ilerleyen donemlerinde populer muzige yonelmis, ancak her ne kadar yaptigi populer ezgilerin yogun oldugu duzenlemeler olsa da, liriklerindeki protest tavrindan vazgecmemistir. "her zaman aciyarak baktigim tek insan tipi, elinden alinan haklara ses cikarmayan, ona yasatilan siddeti ve diger problemleri kaniksayan ve sikayet edemeyendir. ilk insandan bugune degin, doganin bize verdigi bazi haklarimiz var; ozgur yasamak, geldigimiz yere ya da icine dogdumuz vucudun rengine gore siniflandirilmadan, ayrilmadan yasamak. kimse nasil ve ne zaman dogacagini secemez, tipki nasil olecegini ve ne zaman olecegini secemedigi gibi. secebildigimiz tek sey nasil yasayacagimizdir. iste bu yuzden, daha iyi yasamak icin hakkimiz olanlara sahip cikmaliyiz." diyen muzisyen hala her sene newport folk festivalinin en onemli degismez isimlerinden ve israrla hayata karsi durusunu muzigiyle yansitmaya devam ediyor.
son zamanlarda performanslarinda baeze lilly brothers ve mary travers eslik ediyor. sahnede birlikte soyledikleri aralarinda "satisfied mind", "hush little baby", "lonesome valley", "its all over now, baby blue" gibi klasiklesmis parcalarin da oldugu repertuarlari ile hala folk muzigin zamana ve populariteye yenilmedigini ispatliyorlar.
modern folk muzigin tartismasiz anasi joan baez, ruhu oksayan duru sesi ve yillara meydan okuyan enerjisi ile 11. istanbul caz festivalinin en onemli isimlerinden bir tanesi. baeze bu konserde, george javori(davullar), lawrence "duke" mcvinnie(gitar, vokal), jeff hill (bas gitar, vokal) ve cameron greider (gitar, vokal) kadrosu eslik edecek. daha once ulkemizde cesitli konserler vermis olan baezin ipeksi sesiyle, unutulmayacak bir muzik ziyafeti cekmek ve anilarini tazelemek isteyenler icin kacirilmamasi gereken bir performans.
e.joyner/ iksv 11. istanbul caz festivali tanitim dergisinden
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?