(bkz: mukaddime)
(bkz: sosyoloji)
ibn haldun
14. yuzyilin buyuk arap tarihcisi ibn haldun doguda ve batida ilk tarih filozofu, hatta bazen sosyolojinin habercisi olarak taninmistir. arapcadan latinceye eserlerin cevrilmesi hareketi zayifladigi icin ibn haldunun dusunceleri avrupaya oldukca gec, 19. yuzyil ortasinda girdi. firtinali hayatini umumi tarihine ek olarak yazdigi kisimdan ogreniyoruz. tunusta 1332de (h. 732) dogan ibn haldun hadramuttan ispanyaya gocmus cok eski bir aileden geliyordu. 12. yuzyilda ispanyanin ucuncu ferdinand tarafindan zaptindan sonra ibn haldunun ailesi tunusa sigindi ve filozof kuzey afrikanin bu en onemli sehrinde dogdu.
ibn haldun ebu abdullah m. al-ansariden ders aldi. erkenden bilginlerin meclisine girdi. bir seyahatte fas emiri ebu inanin veziri oldu. kendisini kiskanan memurlarin iftiralari yuzunden hapsedildi. bu emirin olumunden sonra yerine gecen, onu serbest birakti ve ona umumi katipligini verdi. fakat bu da uzun surmedi ve kabilelerin isyani uzerine emir, iktidari kaybetti. memleketin siyasal hayatindan rahatsiz olan ibn haldun enduluse gitmek icin izin aldi. o zaman onu girnata emiri abdullah b. ahmerin sarayinda goruyoruz (1364). girnata, ispanyada islam devletinin son siginagiydi. tarihci ibn al-hatib orada vezirdi. ibn haldun, orada tarihi calismalari icin en elverisli ortami buldu. abdulah onu kastil kralina elci olarak gonderdi. ibn haldun ile ibn hatib arasinda icten rekabet birinciyi girnatadan ayrilmaya ve becaye emiri abu abdullahin devletini kabule mecbur etti. bu memlekette vezir oldu. becaye ile constantin arasindaki gerginliklerin halli ile ugrasti ve siyasi hayatin devamli huzursuzlugu onu yeniden memleketi birakmaya ve telemsanda bilimsel calismalari icin yerlesmeye zorladi. fakat siyasal hirsi ve yonetme yeteneginden faydalanmak icin cagiranlarin coklugu onu tekrar faal hayata soktu. telemsan sultani ebu hamu onu sinirlarini koruyan kabilelerin baskani tayin etti. o sirda ibn haldunun askerlik gorevinde goruyoruz: bu ona sahra halkini tanima ve gocebeler hakkinda derin tetkikler yapma imkanini verdi. tarih felsefesinin onemli bir kismini bu tecrubelerden cikaracaktir.
tunusta beni hafs, cezayirde beni abd-el-vaad, fasta beni merini hanedanlari vardi. fakat gercekte her sehirde ayri bir hukumet olup sahra da hicbir guce bagli degildi. hanedanlar arasinda savas, sehirlerin guvensizligi, kervanlar ve koylerin kabileler tarafindan yagma edilmesi onlari istikrarli bir hayatta birakmiyordu. ibn haldun kuzey afrikadan yeise dustu ve enduluse donmek istedi. fakat girnata emirinin iyi karsilamasina ragmen onun hakkinda ebu hamunun casusudur seklinde yapilan dedikodular onu yeniden ebu hamuyu aramaya mecbur etti. 47 yasindaydi. devamli okumalari ve siyasi tecrubeleri ile buyuk bir bilgi biriktirmisti. bundan sonra siyasi hayati birakmaya ve kendi deyimiyle "yeni bir bilim"i yazmaya karar verdi. bu suretle umumi tarihinin basi olan mukaddimeyi (prolegomenes) yazdi ve onu kutuphanesinde tamamlamak icin tunusa yerlesti. tunus sultani bu onemli eseri yazilmasiyla cok ilgilendi. eserini sultana ithaf etti ve yazma nushayi kutuphaneye verdi. ve ibn haldun hacca gitti. donusunde hayranlikla karsilandigi misira yerlesti. el-ezherde ders verdi ve kadi-ul-kudat (kadilarin kadisi) tayin edildi. bazi hosnutsuzluklara ragmen hukuki reformlar yapti ve kucuk bir araliktan sonra yeniden ayni ise tayin edilerek olumune kadar kaldi. timurlenk bayeziti yendikten sonra misiri zapta kalkmisti. melik nasir tehlikeyi atlatmak icin ibn haldunu sama elci olarak gonderdi. gercekten bu gorev misiri istiladan kurtardi.
ibn haldun buyuk arap tarihcilerinden. en onemli eseri de mukaddimedir. orada onu modern tarih filozoflarina ve sosyologlara yaklastiran bir tarih kurami yapti. mukaddime once pariste quatremere tarafindan, kahirede (bulak) mustafa fethi tarafindan bastirildi. ilk ceviriler, turkiyede pirizade, cevdet pasa tarafindan yapildi. 18. yuzyila kadar bati, bu filozofu tanimiyordu. 19. yuzyil basinda sylvestre de sacy onun onemini gordu. garcin de tassy ibn haldunun eserinden birkac bolumu cevirdi. quatremere eseri prolegomenes adiyla yayinlamisti. ozet halinde fransizcaya cevirdi. fakat bitiremedi. ilk defa tam cevirisini baron de slane yapti (1862-1886). o zamandan beri bati memleketlerinde ibn haldundan cok bahsedilmektedir.
kaynak: kimkimdir.gen.tr
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?