arif mardin, değişik müzik türlerinde çok sayıda sanatçının piyasaya çıkmasına önayak olmuş olan başarılı prodüktör.
15 mart 1932de, içlerinde diplomatların ve devlet adamlarının da bulunduğu saygın bir ailenin oğlu olarak istanbul kanatlarımın altındada dünyaya geldi. bing cosby ve glenn miller gibi önemli caz sanatçılarını dinleyerek büyüyen mardin, kız kardeşi aracılığıyla tanıştığı müzik eleştirmeni cüneyt sermet sayesinde müzik dünyasına ilk adımını attı. istanbul üniversitesi ekonomi bölümününden mezun olduktan sonra, london school of economicse giren mardin, bu yıllarda düzenleme ve orkestrasyon denemeleri yapmaya başladı ancak hiçbir zaman müzik üzerine bir kariyer planlamadı.
1956 yılında istanbuldaki bir konserde ünlü amerikalı caz müzisyenleri dizzy gillespie ve quincy jones ile tanıştıktan sonra müzik dünyasına dahil olmaya karar veren mardin, amerikada bir radyo istasyonunda çalışan arkadaşı tahir sura, yaptığı üç düzenleme demosunu yolladı. tahir surun bu demoları quincy jonesa ulaştırmasının ardından mardin, quincy jonesun verdiği bursla berklee college of musice girdi.
1958 yılında nişanlısı latife ile birlikte bostona taşındı ve berkleeden mezun olduktan sonra bir yıl boyunca bu okulda eğitmenlik yaptı.
1963 yılına gelindiğinde atlantic recordsta, ahmet ertegünün kardeşi nesuhi ertegünün asistanı olarak çalışmaya başladı ve kısa zaman içinde başarıları sayesinde kariyerinde önemli ilerlemeler kaydetti. kariyeri boyunca aralarında carly simon, petula clark, bette midler, barbra streisand, the bee gees, diana ross, queen, patti labelle, aretha franklin, anita baker, judy collins, phil collins, culture club, roberta flack, hall & oates, donny hathaway, norah jones, chaka khan, george benson, side show, the manhattan transfer, modern jazz quartet, willie nelson, john prine, dusty springfield, david bowie, jewel ve ringo starrın da bulunduğu sayısız ismin prodüktörlüğünü yaptı.
40 yılı aşkın süren kariyeri boyunca 40 altın ve platin plak ödülü, 15 grammy adaylığı ve 12 grammy ödülü kazandı.
arif mardin 25 haziran 2006da, pankreas kanserine karşı verdiği uzun mücadelenin ardından bu hastalığa yenik düşerek, new yorkdaki evinde hayatını kaybetti.
arif mardin
6 haziran 2006 itibariyle hayata gözlerini yuman büyük türk müzik adamıdır. sadece türkiye ve amerikada değil bütün dünyada müthiş bir saygı kazanmıştır.
norah jones ı norah jones yapandır
(bkz: betül mardin)
arif mardin, 1952de ingilteredeki london schools of economicste iş idaresi masterı yaptıktan sonra türkiyede babasının ortağı olduğu türk petrol şirketinde çalışmaya başladı. ama içindeki caz tutkusu giderek artıyordu. 1955te ankara ve istanbula konserler vermek üzere gelen dizzy gillespie ve orkestranın aranjörü trompetçi quincy jonesla tanışması, yaşamının dönüm noktası oldu. birkaç ay sonra amerikanın sesi radyosunda çalışan arkadaşı tahir sura, aranjmanlarını da yaptığı üç bestesini yolladı. sur, bu besteleri quincy jonesa ulaştırdı. sonucunda mardin, boston berklee müzik okulunda quincy jones bursunu kazandı. dört yıllık eğitimi birbuçuk yılda bitirdikten sonra new yorkta müzik dersleri vermeye başladı.
öğrenciliği sırasında yazdığı parçaları newport jazz festivalinde dinleyen nasuhi ertegün, hemen iş teklif etti ve 1963te atlantic recordsa arşiv sorumlusu olarak girdi. alt basamaklardan başlayarak şirkette ilerlerken bir yandan da tonmayster tom dowddan kayıt tekniğini öğreniyordu. ilk prodüksiyonu, the young rascals topluluğu için düzenlediği good lovin adlı parçaydı. bu parça hemen liste başı oldu. ardından aretha franklinin prodüksiyonlarında jerry wexlerin yardımcılığını yaptı. tom dowdla memphis stüdyolarında güneyli müzisyenleri keşfetmeye başlayan arif mardin, 1972de bette midlerın prodüksiyonlarında önemli bir rol üstlendi. midlerla ailecek de dost olmuşlardı. bee geesin jive talking parçasını düzenlerken pop müziğe doğrudan girmiş bulunuyordu. bunu, david bowie, chaka khan, average white band, roberta flack, scritti politti izledi... daha sonra brandy, jewel, son olarak norah jones, diana reeves, raul midonun albümlerine değerli imzasını attı. jazzdan sanılanın aksine hiç kopmadı.
1960-1980 arası iki plak yaptı. 1969da çıkardığı glass onion, pop ve soul parçalar üzerine yaptığı jazz düzenlemelerini kapsıyordu. 1974 yılında çıkan journey albümünde ise tümüyle kendi beste ve düzenlemeleri yer alıyordu. her iki albümdeki parçaları caz dünyasının önemli müzisyenleri seslendirmişti. boston berkleeye girmesini sağlayan ve herb pomeroy orkestrası gibi ünlü bir topluluğun seslendirdiği faculty meeting, sermets dream. piyon jumps gibi öğrenclilik yıllarının temel taşı olan parçaların kayıtları ne yazık ki piyasaya sürülmedi. yanı sıra act müziğin prodüktörü siegfried lochun önerileriyle klasik müzik ve modern büyük orkestra çalışmaları yaptı. örneğin; wdr big band için yazdığı suite fraternidad, 1993 yılında çıkan jazzpana albümünde yer aldı.
her ne kadar kendisi emekli olduğunu ve bayrağı oğlu piyanist aranjör joe yusuf mardine verdiğini söylese de ışığını hiç esirgemedi müzik dünyasından, genç müzisyenlerden... en son piyano süiti ile yaylı çalgılar dörtlüsü için üç karalama adlı besteleri 13 mayıs 2006da iş sanatta hüseyin sermet tarafından seslendirildi. konser bu iki eserin dünya prömiyeriydi.
işte bu kadar önemli bir kişilik ne yazıkki 75 yaşında(dün)hayata gözlerini kapattı.allah rahmet eylesin...
öğrenciliği sırasında yazdığı parçaları newport jazz festivalinde dinleyen nasuhi ertegün, hemen iş teklif etti ve 1963te atlantic recordsa arşiv sorumlusu olarak girdi. alt basamaklardan başlayarak şirkette ilerlerken bir yandan da tonmayster tom dowddan kayıt tekniğini öğreniyordu. ilk prodüksiyonu, the young rascals topluluğu için düzenlediği good lovin adlı parçaydı. bu parça hemen liste başı oldu. ardından aretha franklinin prodüksiyonlarında jerry wexlerin yardımcılığını yaptı. tom dowdla memphis stüdyolarında güneyli müzisyenleri keşfetmeye başlayan arif mardin, 1972de bette midlerın prodüksiyonlarında önemli bir rol üstlendi. midlerla ailecek de dost olmuşlardı. bee geesin jive talking parçasını düzenlerken pop müziğe doğrudan girmiş bulunuyordu. bunu, david bowie, chaka khan, average white band, roberta flack, scritti politti izledi... daha sonra brandy, jewel, son olarak norah jones, diana reeves, raul midonun albümlerine değerli imzasını attı. jazzdan sanılanın aksine hiç kopmadı.
1960-1980 arası iki plak yaptı. 1969da çıkardığı glass onion, pop ve soul parçalar üzerine yaptığı jazz düzenlemelerini kapsıyordu. 1974 yılında çıkan journey albümünde ise tümüyle kendi beste ve düzenlemeleri yer alıyordu. her iki albümdeki parçaları caz dünyasının önemli müzisyenleri seslendirmişti. boston berkleeye girmesini sağlayan ve herb pomeroy orkestrası gibi ünlü bir topluluğun seslendirdiği faculty meeting, sermets dream. piyon jumps gibi öğrenclilik yıllarının temel taşı olan parçaların kayıtları ne yazık ki piyasaya sürülmedi. yanı sıra act müziğin prodüktörü siegfried lochun önerileriyle klasik müzik ve modern büyük orkestra çalışmaları yaptı. örneğin; wdr big band için yazdığı suite fraternidad, 1993 yılında çıkan jazzpana albümünde yer aldı.
her ne kadar kendisi emekli olduğunu ve bayrağı oğlu piyanist aranjör joe yusuf mardine verdiğini söylese de ışığını hiç esirgemedi müzik dünyasından, genç müzisyenlerden... en son piyano süiti ile yaylı çalgılar dörtlüsü için üç karalama adlı besteleri 13 mayıs 2006da iş sanatta hüseyin sermet tarafından seslendirildi. konser bu iki eserin dünya prömiyeriydi.
işte bu kadar önemli bir kişilik ne yazıkki 75 yaşında(dün)hayata gözlerini kapattı.allah rahmet eylesin...
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?