1935 erzincan doğumlu, hayatı acılarla geçmiş, yüzlerce türkünün yazarı veya derleyicisi büyük insan, halk müziğinin en önemli isimlerinden ali ekber babayı bu gün itibariyle kaybettik. tüm türkü dostlarının başı sağolsun.
ali ekber çiçek
haydar haydar isimli güzel türküyü yapan halk ozanı. bugün kaybettik, başımız sağolsun...
400 den fazla turkuyu turk insanina kazandirdiktan sonra bugun 71 ya$inda hayatina gozlerini yummu$ olan e$siz sanatcimiz.hepimizin ba$i sagolsun.
1935 erzincan ulular köyü doğumlu ali ekber çiçek, babasını 1939 erzincan depreminde yitiriyor ve çok küçük yaşlarda rençberlik yapmaya başlıyor. bu arada bağlamayı öğreniyor ve cem toplantılarında kulağı alevi deyişleri ve ezgileriyle doluyor. ilkokul öğreniminden sonra maddi olanaksızlıklar sonucu öğrenimini sürdüremiyor, ancak ağır yaşam şartlarına karşın müzikten hiç kopmuyor. müzik aşkı ağır basınca istanbula göç ediyor ve halk müziğinin önemli isimleriyle tanışyor. vatani görevi sonrası radyoya giriyor ve 35 yılı aşkın bir sürede 400den fazla yapıtı yorumlayarak geniş kitlelere ulaştırıyor.
halen trt arşivlerinde ustanın 54 kaseti olduğu söyleniyor. birçok ülkede konserler ve üniversitelerdeki sohbetler aracılığıyla bu toprakların sanatını dünyaya taşımaya çabalamış ali ekber çiçek, bir kaynakta yolunu şöyle özetliyor:
gerçekleri göstermek, gerçeğe kavuşmak ve gerçeği olduğu gibi insanlara anlatmak için çalışmış bir insanım. cahilden uzak, kâmile yakın oldum; büyüklerime saygı ile, küçüklerime sevgiyle yaklaştım. konuşulan her kelâmı ibadet gibi dinledim, kimseyi acizlik ve bilgisizlikle itham etmedim... bu icraatım boyunca hiçbir maddi menfaat sağlamadan, insanların duygularını sömürmek gibi bir yanlışlığa meydan vermedim.
ali ekber çiçek, 26.04.2006 tarihinde aramızdan ayrıldı...
ali ekber çiçekten derlenen bazı türküler :
böyle ikrarınan böyle yolunan
bunca olan emeğimi
derdim çoktur hangisine yanayım
ey erenler akıl fikir eyleyin
gönül gel seninle muhabbet edelim
gurbet elde bir hal geldi başıma
gurbet elde yadellerin derdini
gül yüzlü sevdiğim
hazin hazin esen seher yelleri
ismini sevdiğim saadetli dostum
nasıl yar diyeyim ben böyle yare
ondört bin yıl gezdim pervanelikte(haydar haydar)
ali ekber çiçek tarafından derlenen bazı türküler :
bir güzeli methedeyim
çoktan beri yollarını gözlerim
el vurup yaremi incitme tabib
gönül gel varalım gülşen bağına
şepkenin kavakları
yolumuz gurbete düştü
http://www.turkuler.com/tgv/aliekber.asp
halen trt arşivlerinde ustanın 54 kaseti olduğu söyleniyor. birçok ülkede konserler ve üniversitelerdeki sohbetler aracılığıyla bu toprakların sanatını dünyaya taşımaya çabalamış ali ekber çiçek, bir kaynakta yolunu şöyle özetliyor:
gerçekleri göstermek, gerçeğe kavuşmak ve gerçeği olduğu gibi insanlara anlatmak için çalışmış bir insanım. cahilden uzak, kâmile yakın oldum; büyüklerime saygı ile, küçüklerime sevgiyle yaklaştım. konuşulan her kelâmı ibadet gibi dinledim, kimseyi acizlik ve bilgisizlikle itham etmedim... bu icraatım boyunca hiçbir maddi menfaat sağlamadan, insanların duygularını sömürmek gibi bir yanlışlığa meydan vermedim.
ali ekber çiçek, 26.04.2006 tarihinde aramızdan ayrıldı...
ali ekber çiçekten derlenen bazı türküler :
böyle ikrarınan böyle yolunan
bunca olan emeğimi
derdim çoktur hangisine yanayım
ey erenler akıl fikir eyleyin
gönül gel seninle muhabbet edelim
gurbet elde bir hal geldi başıma
gurbet elde yadellerin derdini
gül yüzlü sevdiğim
hazin hazin esen seher yelleri
ismini sevdiğim saadetli dostum
nasıl yar diyeyim ben böyle yare
ondört bin yıl gezdim pervanelikte(haydar haydar)
ali ekber çiçek tarafından derlenen bazı türküler :
bir güzeli methedeyim
çoktan beri yollarını gözlerim
el vurup yaremi incitme tabib
gönül gel varalım gülşen bağına
şepkenin kavakları
yolumuz gurbete düştü
http://www.turkuler.com/tgv/aliekber.asp
bugün aramızdan ayrılan sanatçı kişilik.
şu anki şarkıcılara sitemi:
türk halk müziği tekrar popüler oldu ancak ben bu gelişmeyi hazırcılığa bağlıyorum. şimdi şöhret olmuş kişiler benim 40-50 yıl önce yazdığım parçalardaki ezgilerin üzerine güfte yapıp söylüyorlar. bir de bu okuduğum parçalarda leyleği kuşa çevirerek okuyorlar
ali ekber çiçek nasıl çalıp okuyorsa gençler ve ondan sonra gelenlerin de öyle okuması gerekiyor. bu tavrı yakalamaları gerekiyor. parçalarımdaki yorum zaten içinde vardır. tekrardan o parçalara yorum eklemeye gerek yok.
hazırcılığa alışmışlar. ben gençlere çok değerli bir miras bıraktım. o eser asla aslını inkar etmemeli. yorum üzerine yorum katılmamalı. her şey aslına bağlı olarak tabiatıyla birlikte yaşatılmalı. ben 60 yıldır bu parçaları yapıp gençliğin önüne serdim ki onlara sağlam bir doküman bırakalım. şimdi onlar bu müziğin aslını inkar ederse, ben buna gücenirim. yozgat sürmelisine sen nasıl yorum katarsın? bu parça için nida tüfekçi 10 sene çalışmış, haydara nasıl yorum katabilirsin? bu parçada ben 3 sene çalışmışım. bu parçalara yorum katılmasından çok rahatsız oluyorum.
biz geleneklerimizi nasıl koruyacağız. gelenekler aslıyla birlikte korunur. bu insanlar kendileri çalışıp bir şey üretmiyor, hazırı da bozuyorlar. bu insanlar piyasanın en kariyerli kişileri. bunların işleri güçleri ticaret. amaçları ceplerini doldurmak. böyle şey olmaz. ama bu insanlar hazırcılığa alıştığı gibi bir de bizim ürettiğimiz türkülerin üzerine, sanki çok iyi bir şey biliyormuş gibi, yorum katıyorlar.
türküyle siyaset yapılmaz diyerek, müziği siyaset aracı haline getirenleri de eleştiren çiçek, bunu sahtekarlık olarak nitelendirerek, ben hiçbir zaman dini de siyaseti de müziğime alet etmedim. hiçbir insanı ayırmadım. bize böyle öğretildi, biz böyle bildik
şu anki şarkıcılara sitemi:
türk halk müziği tekrar popüler oldu ancak ben bu gelişmeyi hazırcılığa bağlıyorum. şimdi şöhret olmuş kişiler benim 40-50 yıl önce yazdığım parçalardaki ezgilerin üzerine güfte yapıp söylüyorlar. bir de bu okuduğum parçalarda leyleği kuşa çevirerek okuyorlar
ali ekber çiçek nasıl çalıp okuyorsa gençler ve ondan sonra gelenlerin de öyle okuması gerekiyor. bu tavrı yakalamaları gerekiyor. parçalarımdaki yorum zaten içinde vardır. tekrardan o parçalara yorum eklemeye gerek yok.
hazırcılığa alışmışlar. ben gençlere çok değerli bir miras bıraktım. o eser asla aslını inkar etmemeli. yorum üzerine yorum katılmamalı. her şey aslına bağlı olarak tabiatıyla birlikte yaşatılmalı. ben 60 yıldır bu parçaları yapıp gençliğin önüne serdim ki onlara sağlam bir doküman bırakalım. şimdi onlar bu müziğin aslını inkar ederse, ben buna gücenirim. yozgat sürmelisine sen nasıl yorum katarsın? bu parça için nida tüfekçi 10 sene çalışmış, haydara nasıl yorum katabilirsin? bu parçada ben 3 sene çalışmışım. bu parçalara yorum katılmasından çok rahatsız oluyorum.
biz geleneklerimizi nasıl koruyacağız. gelenekler aslıyla birlikte korunur. bu insanlar kendileri çalışıp bir şey üretmiyor, hazırı da bozuyorlar. bu insanlar piyasanın en kariyerli kişileri. bunların işleri güçleri ticaret. amaçları ceplerini doldurmak. böyle şey olmaz. ama bu insanlar hazırcılığa alıştığı gibi bir de bizim ürettiğimiz türkülerin üzerine, sanki çok iyi bir şey biliyormuş gibi, yorum katıyorlar.
türküyle siyaset yapılmaz diyerek, müziği siyaset aracı haline getirenleri de eleştiren çiçek, bunu sahtekarlık olarak nitelendirerek, ben hiçbir zaman dini de siyaseti de müziğime alet etmedim. hiçbir insanı ayırmadım. bize böyle öğretildi, biz böyle bildik
ülkemizin yetiştirdiği sayılı müzik adamından biri idi kendisi, tam bir sanatçıydı. allah gani gani rahmet eylesin.
allah rahmet eylesin sana türkü adamı.
ruhuna el fatiha...
türküleri bize sevdiren gerçek ve büyük sanatçı, gönül insanı sevenlerinin başı sağolsun.
erdal eren e yazmış olduğu güzel bir türkü vardı. ankara adı kara.. diye başlardı.
ali ekber çiçek , bugün bu ülkede kaç tane güzel türkü söyleyen, güzel sözler yazan insan varsa hepsinin babası.kaybolmaya mahkum ve gönüllü olarak kaybedilen onlarca değerden bir tanesi belki de . ne acıdır ki isimleri,ettikleri çok duyulmaz böyle insanların.ancak türküseverler bilirler o ve onun gibilerin kıymetini.
Ali Ekber Çiçek - Doğruyu Söyle
Ali Ekber Çiçek - Yandı Yürek Yar Elinden
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?