polonyalı yazar. kitapları oldukça enteresandır. ancak gombrowiczin anlaşılması için önce grotesk kavramının okur tarafından içselleştirilmesi gerekir. yazarın kitaplarındaki özellikle kullandığı türlü lafların neye takabül ettiğini bilmek önemlidir. zira bilinmediği ölçüde manyak diye nitelendirilmesi olasıdır. w. gombrowicz kitaplarında özellikle kullanılan bu kavramlar şöyle sıralanabilir:
ağız, maske, popolamak, bacak kudurganlığı ...
bununla birlikte romanlarında çeşitli olaylar ya da kullanılan yine bazı sıradan nesne adları ya da deyimler blinen algı dünyasını yıkıp geçer. örneğin çaydanlık figürü.gombrowicz romanlarından birinde evli bir çiftin yatak odasını gözetleyen kahraman, bir çiftin olabilecek bütün mahreminin yaşandığı yatak odasında; kadının kocasına çaydanlık göstermesinden bahsedilir. zira bir romanda yatak odasını gözetlemek faktörünün ardından sıralanacak ya da anlatılacak olası durumlar ortadadır. ancak gombrowicz’de amaç yapıyı bozmaktır. zira çaydanlık burada yapıyı bozan bir nitelik taşımaktadır.
gombrowicz’in yapıyı sarsıcı unsurları genelde kalıplaşmış gelenek ve olası durumlarla alay için kullanılır. yazar evlilik kurumuna karşıdır. bununla birlikte atlantik ötesi isimli kitabında polonyanın kalıplaşmış geleneklerini bir anlamda eleştirir ve kalıplaşmış adetlerin üzerine ince zekasıyla ve üstü kapalı alayıyla yani grotesk figürlerle inatla yürür. kendi dönemine inatla eşcinsel kahramanları ön plana çıkarır.kosmos isimli kitabında bir serçeyi ağaca asarak ve kitabın tamamında anlattığı enteresan olaylar silsilesiyle bütün polisiye romanları tiye alır.
gombrowicz romanları istisnasız tavsiye edilir. ancak ona dair bir ön okumanın gerekliliği ise kaçınılmazdır.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?