hayati :
garcilaso , 1503 yilinda , toledoda soylu bir ailede dogar.ailesi , edebiyat ve siyaset hayatinda yuzyillardan beri sozu gecen ve saraya yakin bir ailedir. garcilaso , kati bir egitim alir ve ailenin konumuna uygun olarak ; edebiyat , muzik ve savas sanatini ogrenir.1520de , sarlken(5.karl)in sarayina girer.burada , italyan siiri ogreten juan boscan almogaver ile tanisir ve ondan , italyan siir olculerini ogrenir.1521de , kralin gozde bir sovalyesi olarak katildigi olias savasinda yaralanir.
1522de , rodos seferine gider.boylece , santiago tarikatinin sovalyelerine katilmis olur.1525te , pavia savasina katilir.ayni yil , kral tarafindan , elena de zuniga ile evlendirilir ve kralin bir yetkilisi olarak , toledoya yerlesir.1526da , grenadada ; daha sonralari siirlerine esin kaynagi olacak olan , isabel freyre ile tanisir.karisindan 3 cocugu olmasina ragmen , isabeli sevmeye devam eder. isabel , 1529da , antonio de foncesa ile evlenir.ayni yil , kral ile birlikte italyaya gider.daha sonra , barcelonaya giderek , boscan almogaveri ziyaret eder.yine ayni yil , kanuni sultan suleymana karsi , viyana savunmasina katilir.
1530da , bolognaya gider.daha sonra , ispanyaya geri doner.ayni yil , fransa kralinin buyukelcisi olarak goreve baslar.1532de , yegenini , kralin onemli bir nedimesi olan , isabel de la cueva ile evlendirmek icin bir duzen kurmakla suclanir.tuna nehri uzerindeki bir ada olan ratisbonnea surgun edilir ve birkac ay hapis yatar.ayni yil , cezasi bitince , napoli krali pedro alvarez de toledonun danismani olarak goreve baslar ve alba duku unvanini alir.bu arada , juan gines de sepulveda gibi onemli sairlerle tanisir.ispanyolca ve latince siirler yazar.daha sonra , ispanyaya yolculuk yapar.burada , en guzel siirlerinin esin kaynagi olan , isabel freyrenin olum haberini alir.isabel , 3.cocugunun dogumu sirasinda olmustur.yazar , genel vali villafranca markisinin hizmetine girer.
1535 yilinin mayis ayinda , tunusa karsi yapilan bir savasa katilir ve la goletanin ustunluk sagladigi bu savasta , agir sekilde yaralanir.1536da , italyayi ele gecirmek isteyen fransizlara karsi duzenlenen provence seferinde , 3000 kisilik imparatorluk ordusuna komutanlik yapar.frejus yakinlarindaki muy kalesinin onunden gecerken , ansizin buyuk bir baskina ugrarlar.garcilaso ve ordusu , hazirliksiz yakalanmistir.yazar , basina dusen kaya parcasiyla agir sekilde yaralanir ve nice sehrine goturulur.ancak , kurtarilamaz ve 14 ekim 1536da , savoie duklugune bagli olan nizzada , hayata veda eder.mezari , 2 yil sonra toledoya nakledilir.
eserleri :
garcilaso ; 38 sone , 8 geleneksel siir(coplas) , 5 sarki(cancioneiro) , 3 eglog , 3 od , 2 agit(eleji) , 1 epigram ve 1 siirsel mektup yazmistir.
1) egloglar :
ilk eglog , sairin , napoli krali pedro alvarez de toledonun danismanligini yaptigi sirada yazilmistir ve krala adanmistir.salicio ve nemoroso adli 2 coban , sevgilileri tarafindan terk edilmislerdir.cobanlarin aglayip sizlanislari , derin uzuntulere yol acar.eglog , vergilius tarzi bir huzunlu sonla biter.
2.eglog , 3 dizelik kitalardan olusur.tumturakli ve oldukca dramatiktir.ancak , diger 2 eglog kadar basarili degildir.eglogun 1.bolumunde , daha once terk edilen albanio , sevgilisi camiliayi dusunmektedir.2.bolumde ise , alegorik bir uslupla , sairin ailesinin oykusu anlatilir.
3.eglogda ; dinamene , climene ve nise adli dag perileri , bir koruluga saklanmis , tirreno ve alcino adli 2 cobani dinlemektedirler.cobanlar , asik olduklari , flerida ve filisin guzelliklerini ovmektedir.aksam oldugunda , periler daga cekilirler.
2) sarkilar (cancioneiro) :
ilk 2 sarkida , asiklarin kaygilari ve uzuntuleri dile getirilir.3.sarkida , garcilaso , mahkum edildigi surgun cezasina karsi gelir ve sarlkeni elestirir. 4.sarki , yasak ask yasadigi icin ; bu aski , kalbinden sokup atmak isteyen bir asigin , icten itiraflarini anlatir.
"gnide cicegi" adini tasiyan 5.sarki ise , sairin hayran oldugu , violante di sanseverino adli bir bayana adanmistir.garcilaso , sarkida ; dostu olan mario galeotoya iyi davranmasi icin , onun sevgilisine yalvarir.
3) soneler :
garcilasonun yazdigi 38 sonede , en cok islenen konular;askin olumsuzlugu , umutsuzluk , karsiliksiz ask , kiskanclik ve yokluk acisidir.ozellikle 23.sone , askin tam bir tanimi niteligindedir.
4) agitlar :
ilk agitta , alba dukunun kardesi , bernardino de toledonun olumunden duyulan uzuntu dile getirilir.2.agit , dostluga adanmistir.garcilaso , dostu boscan almogaverin dingin ve huzurlu yasaminin ; mutsuz bir askin anisiyla , nasil bir anda yasa burundugunu anlatir.
5) odlar :
garcilaso , odlari , latince olarak ve 8 heceli dizeler seklinde yazmistir.
sanati :
boscan almogaver , 1526 yilinda , kralin venedik buyukelcisi andrea navageronun ozendirmesiyle ; ispanyol siirinde , petrarcanin vezin ve uslubunu benimseyerek , italyan formlarini denemeye baslar.boylelikle , italyan lirizmi , ispanyol edebiyatina girer.sistematik olarak oktavi , yani , 11 heceli 8 dizelik siiri , daha da cesitlendirmisti.ancak , bunu en yetkin duzeyine cikaran kisi , garcilaso olmustur.o , bu olcudeki en yetkin uyumun ve guzelligin , asil etkilerini ortaya koymayi bilmistir.yazar , ayrica ; terceto(3dizelik siir) , lira(5 dizelik siir) ve estancia(esit sayidaki dizeli kitalar) da kullanmistir.mistik ispanyol siirine , "ic uyak" i sokan da odur.
garcilaso icin italyancilik , sadece siirsel bir bicime oykunmeyle sinirli kalmaz. onun dostluklari da , kulture bakisi da , salt bicimde italyandir.bu italyan etki ; onun , ozellikle son eserlerinde kendini gosterir.
garcilaso , ortacagdan yenicaga gecis sirasinda yazmistir siirlerini.italyan ronesans siirinden fazlasiyla etkilenmistir.sistematik olarak , modern sairlerin yani sira , eski sairlere de oykunmustur.onun en cok etkilendigi sair , petrarcadir. petrarcanin belirgin etkisi , onun ilgisini , yunan ve latin sairlere cevirir. boylelikle , sair , dogal guzellikleri ve eglog denen siir turunu kesfeder. garcilasonun etkilendigi diger sairler arasinda;italyan edebiyatindan , tasso , ariosto , bembo , sannazaro , latin edebiyatindan ise , vergilius , horatius , ovidius ve ispanyol edebiyatindan ausias march vardir.
garcilaso , siirlerinde , petrarca tarzi aski konu alir.ask , onda;petrarcada oldugu gibi , pastoral-melankolik bir havadadir.askin bir tur hizmet oldugunu , kadinlarin ulasilmaz varliklar oldugunu soyler ve insanlarin , askta neler bulduklarina deginerek , askin spiritualizminden soz eder.
zamanin ask lirikleri , anlatim soz konusu oldugunda , retorigin agir kurallarinin altinda ezilmekteydi.yani , duygular normatif olarak kaplanmis ve konvensiyonel olarak sekillendirilmisti.oykunmenin alabildigine yapildigi bir donemdi.ancak , garcilaso , estetik normlari on plana aldi.bu normlarin kullanimi , 17.yuzyilin sonuna kadar devam etmistir.
garcilaso , 1500-1650 yillari arasindaki , ispanyol edebiyati altin caginin ilk buyuk sairidir.uslubunda , lirik siirin geregi olarak , soylu ve yuksek duygulara seslenen bir incelik vardir.ancak , onun lirik siiri , romantik bir siir turu degil;daha cok , spontan ve otantik siir turudur.
garcilasonun asil ozelligi , sectigi dilin ruhunda ve tarzinin , antik italyan siirine benzerligindedir.yazar , bu tarzi , ispanyol siirine uyarlamis ve yepyeni bir ture imzasini atmistir.neolojizme (yeni sozcuk ve deyim kullanma) , baska bir boyut kazandirmistir.halk dilini basarili bir sekilde kullandigi icin , sevilen bir sair olmustur.sairin , 1492 yilinda , e.a.de hebrijanin , dilbilgisi kitabindan yararlandigi bilinmektedir.
garcilaso , ispanyol edebiyatinin , ask ve doga guzelligini birlikte isleyen , en usta lirik sairlerinden biridir.surekli yazip duzelttigi icin , siirleri , cagdasi olan diger sairlerinkinden cok ustundur.garcilasoda bicimin belirleyiciligi , sanatina , daha insancil ve icten bir hava katar.icerik duzleminde de , oldukca hos bir sentez saglar.sairin , modern bir nitelige sahip olmasinin nedeni de budur.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?