yaylılar için adagio" amerikalı besteci samuel barberın kendi ilk yaylı çalgılar kuartetinden yaylı sazlar orkestrası için düzenlenmiş bir eserdir.
ortaya çıkışı
barberın "yaylılar için adagio"su 1936da bestelediği string quartet no. 1, op. 11in ikinci bölümünden doğmuştur. özgün biçiminde yer alan zıt karakterdeki ilk bölümü izleyen kısımdır bu; ve bunun devamında bu müziğin kısaca yinelenmesi yer alır.
ocak 1938de barber parçayı arturo toscaniniye göndermiştir. şef ise notaları hiçbir yorum yapmandan geri gönderince, barber rahatsız olmuş ve şef ile ilişkisini kesmiştir. ancak peşisıra toscanini bir arkadaşları yoluyla notları geri gönderdiğini, çünkü zaten ezberlediğini ve seslendirmeyi planladığını iletmiştir. denilene göre toscanini açılış gecesine kadar bir daha notalara göz atmış değildir. eser ilk kez 5 kasım 1938de new yorkta nbc senfoni orkestrası ile birlikte arturo toscanini tarafından bir radyo yayınında seslendirilmiştir.
besteci parçayı 1967de, agnus deide ("lamb of god") bir sahne olarak dört-kısımlı koro için de düzenlemiştir.
incelemesi
eser, ezgiyi sunan, ters çeviren, genişleten, ve adım adım arttıran bir arşe biçimi kullanır. si-bemol minor ve 4/2 ölçülü bir anahtara sahiptir.
uzun ve akıcı ezgiler yaylılar korosunun (tüm yaylılar) tüm sesleri arasında özgürce gider gelir; örneğin, adagionun ilk kısmı önce kemanlarla çalınan ana ezgi parçacığıyla başlar, ama bir beşlik aşağıya dönüşle viyolalarca yinelenmesiyle sonlanır. viyolalar ana ezgi parçacığının çeşitlemesini ikinci kısımda çalmayı sürdürür; bu ve sonraki kısımda ise baslar henüz sessizdir.
genişleyen orta kısım, çelloların ana ezgi parçacığını mezzo-soprano aralığında çalmasıyla başlar; bölümde ilerledikçe, tüm yaylılar en üst oktavlarına kadar yükselirler, ve ani bir esi takiben bir fortissimo-forte havasında sonlanırlar.
bir dizi hüzünlü-yaylı eserin bu kısmına bir koda olarak hizmet eder, ve bas kısmını yeniden çalar. son bölümse, ezgili ana parçacığın ikinci kısmının tersine çevrilerek yeniden özgün temanın bir seslendirilmesidir, ve ilkin unison halde keman ve viyolalarca çalınır; eser kemanların son notayı kısa bir esin sonrasına bırakıp sönümlendirecek şekilde, ezginin ilk beş notasını alto oktavında yeniden seslendirmesiyle biter.
popülerite ve etkilenim
nbc orkestrasını yöneten arturo toscaninili 1938 dünya prömiyerinin ses kaydı, 2005te abd kongre kütüphanesinin ulusal kayıtlar dairesinde kalıcı olarak korunacaklar arasına dahil edilmiştir.
eser monako prensi rainerin cenazesinde de çalınmıştır. yaygın inanışın aksine, franklin d. rooseveltin cenazesinde çalınmış değildir, ancak vefatının duyurulması esnasında radyoda yayınlanmıştır. ayrıca 2001de dünya ticaret merkezindeki törende 11 eylül olayının kurbanları anısına seslendirilmiştir.
2004te, bbcnin bugünü programının dinleyicileri, didodan "didos lament"i, henry purcellin aeneasını, gustav mahlerin 5. senfonisinden "adagietto"yu, richard straussun metamorphosenını ve billie holiday tarafından söylenen gloomy sundayi geride bırakarak adagioyu "gelmiş geçmiş en hüzünlü klasik" seçmiştir.
yaylılar için adagio çoğu film ve tv müziklerinde de duyulabilir. bunlar arasında, oliver stoneun oscar-kazanan filmi platoon, david lynchin 1980 oscar-adayı filmi fil adam, ve jean-pierre jeunetin oscar-adayı 2001 filmi amélie vardır.
santa barbaranın quire of voycesı tarafından yapılan yaylılar için adagionun agnus dei düzenlemesi, relic entertainmentın ilk bilgisayar oyunu homeworldde ön plandadır.
london senfoni orkestrası tarafından seslendirilen bir kaydı, bir süre için, itunesta en çok satan klasik eser idi.
william orbit, ferry corsten, tiësto, brennan heart ve chicago zone gibi çeşitli günümüz sanatçıları bu eseri eloktronik dans türü için de düzenlemiştir.
http://www.klasiknotlari.com
samuel barber yaylilar için adağıo
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?