johannes brahmsın 1855te taslaklarını hazırladığı, ancak 20 yıl sonra, 1876da tamamlayabildiği ilk senfonisi armoni zenginliği, dramatik ve lirik unsurların ustaca değerlendirilişi, duygusal yoğunluğu ve besteciye özgü anlatım özellikleriyle onun en iyi eserlerindendir.
ünlü orkestra şefi hans von bülow bu senfoniyi onuncu olarak adlandırmış ve dokuz senfoni yazan beethoveni ima etmek istemiştir. gerçekten de brahms, yıllarca ludwig van beethovenin büyüklüğünün etkisini duyarak yaşamış, bu yüzden ilk senfonik eserini yazmakta gecikmiştir. çoğu kez beethovenin do minör senfonisine benzetilen eserin dramatik ve patetik karakterli başlangıcı, parlak ve yaşama bağlı finale dönüşür. girişte duyulan ana tema, beethovenin 5. senfonisindeki gibi, bütün senfoninin ana fikridir.
bölümler:
eser şu dört bölümden oluşur:
i. un poco sostenuto – allegro – meno allegro (do minor)
ii. andante sostenuto (mi major)
iii. un poco allegretto e grazioso (la-bemol major)
iv. adagio – più andante – allegro non troppo, ma con brio – più allegro (d major)
ilk kez 4 kasım 1876da karlsruhede otto dessoff yönetimindeki kent orkestrasınca seslendirilen senfoninin 1. bölümü, 6/8lik ölçüde ve do minör tondaki çekingen tempolu, ancak görkemli (un poco sos-tenuto) bir girişle başlar. timpani ve kontrbasların uzayan sesleri eşliğinde yarım tonlu (kromatik) olarak keman ve viyolonsellerle gelişen motif, senfoninin çekirdeğidir.
yaylıların sunduğu temadan sonra kısa bir geçişle çabuk bölmeye, allegroya ulaşılır. yine kromatik seslerin kullanılışı birinci temayı belirler. obuaların duyurduğu yalvaran ezgi ise ikinci temadır. klarnet ve kornoyla süren tema, yaylı çalgıların sert motifiyle kesilir. bu kez majör tonda beliren son, bu anlaşmazlığı gidermiş, ferahlık getirmiş gibidir.
mi majör tonda ve 3/4lük ölçüdeki 2. bölümde (andante sostenuto) barışçı ve sakin bir hava hâkimdir. birinci bölümün kromatik seslerinin yarattığı huzursuzluk yavaş yavaş kaybolur. obuanın şarkısına korno ve solo keman da katılır. huzursuz yükselişle tekrara geçilir. codada ise renkli orkestral yapıda solo keman önder olur.
la bemol majör tonda ve 2/4lük ölçüdeki 3. bölüm, zarif ve biraz çabukça (un poco allegretto e grazioso) tempoda, beethoven senfonilerindeki scherzo havasındaki üçüncü bölümün aksine brahmsa özgü sakin, sevimli ve şen tablolar çizer. tahta üfleme ve yaylı çalgılar arasındaki diyalogla zarif tarzda, 6/8lik ölçüde, si majör tondaki trioda beliren hava daha da sakindir. ancak temaların birleşip ayrıldığı, bir oda müziği güzelliğiyle çalgılara eşit olanaklar sağlayan bölüm, sanki bir çözüm bekler: birinci bölümün ciddi kromatik teması yeniden belirmiş, sorunlar çözülmemiştir.
4/4lük ölçüdeki 4. bölüm ağır (adagio) - daha ağırca (più andante) - parlak ama o kadar hızlı değil (allegro ma non troppo ma con brio) - daha çabuk (piü allegro) tempo değişiklikleriyle istenen cevabı getirir. üç bölmeli final, birinci bölümü hatırlatan trajik gerilimle başlar. sinirli pizzicatolar, tahta üfleme çalgılarda duyulan tutkulu resitatif ve bunu izleyen timpaninin güçlü girişi daha sonra kaybolur; orkestra sanki nefes almaktadır.
bölümün andantesinde orkestranın zarif ve ancak işitilen tremolosu eşliğinde kornonun basit ve enerjik ezgisi, brahmsın clara schumanna doğum günü nedeniyle açıkladığı halk şarkısı "also blus das alphorn heut" (işte alp kornosu üflüyor bugün) -do minör tonda- duyulur. flüt de neşeyle buna katılır. trombonlar da yansıyan koral biçimindeki kısa geçit bu neşeli atmosferi destekler.
kornonun canlı ezgisinin tekrar duyulmasıyla finalin allegro bölmesine geçilir. beethovenin 9. senfonisinin neşeye övgü koralini anımsatan ana tema hemen girer. ezgi aynı neşeli karakterde yan temalarla gelişir. karanlık güçler yenilmiştir; zaferi belirleyen neşeli ritimdeki melodi kemanların güzel sonoriteli sol telinde kuvvetle yansır. adagionun minör tondaki karanlık teması, majörde bütün parlaklığıyla belirir. yine adagiodaki sinirli pizzicato ve allegro non troppodaki basit korno ezgisi bu kez majör tonda zirveye ulaşmakta, neşeye hizmet etmektedir. eser, bitişi hazırlayan bu coşku ve parlak tempo hızlanmasıyla (stretta) son bulur.
johannes brahms senfoni no 1 op 68 do minor
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?