stone roses gibi happy mondaysde, 80li yılların sonu 90lı yılların başında manchester platformunda 1992 yılında grup dağılana kadar sürecek bir dönemde, kısa fakat önemli başarılara imza atmıştır. stone roses 60lı yılların pop müziğine sadece dans ritmlerini eklerken happy mondays, kendini club ve rave kültürünün içine atmıştır.
grubun müziğinde fark edilen bir başka özellik ise, topluluğun 70lerin soul müziğini 60ların psychedelic melodilerine dönüştürebilmesindeki o kısa çizginin ayarını başarıyla yerine getirebilmeleridir. hiç bir işi olmayan samimi arkadaşlar shaun ryder ve bezin 1981 yılında keyif verici madde kullanmak dışında da bir şeyler yapabileceklerini düşünmeleri üzerine; ryderın erkek kardeşi paulu bas gitarist, amatör bir futbolcu olan gary gaz whelanı baterist, paul davisi klavyeci ve nihayet profesyonel olarak bir müzik aleti çalabilen tek kişi mark dayi de gitarist olarak aralarına ekleyerek happy mondaysi kurdular.
giysi dükkanı sahibi phil saxe; 1983 yılında happy mondaysin menajerliğini üstlenmeyi kabul etti ve onların manchesterda yeni açılmış olan hacienda adındaki barda battle of the bands yarışmasında bir gece için sahne almalarını sağladı. bu konser aslında başarılı geçmemiş olsa da happy mondays, daha sonra m peopleın kurucularından olacak kişi, o sırada haciendanın djlerinden mike pickeringin dikkatini çekmeyi başardı. 1984 yılında da pickering; haciendanın sahiplari tony wilson ve rob grettonu; happy mondaysi aynı zamanda new orderında bağlı olduğu plak şirketleri factory recordsa dahil etmeye ikna etti. altı ay sonra ise happy mondays ilk büyük konserlerini, new orderın alt grubu olarak macclesfield leisure centreda verdi.
topluluk prodüktörlüğünü pickeringin üstlendiği üç parçadan oluşan ilk singleları forty-fiveı 1985 yılında piyasaya sürdü. 80li ve 90lı yıllarda clup kültürünün getirilerini de göz önünde bulundurursak, happy mondaysin döneminde durduğu basamak benzerlerinden çok farklıydı. ortaya çıkarılan bu club kültürünün çirkin yüzüydü; happy mondays ortada olmayan zorbalığı su yüzüne çıkarmıştı ve bunda da en büyük rolü özellikle barış sever benzerleriyle karşılaştırıldığında çok farklı adımlar attığı her halindan belli olan grubun solisti shaun ryder oynamıştı. ryderın kıvrak ve sürrealist şarkı sözlerini, tuhaf pop kültürü referanslarıyla doldurulmuştu. ayırt edilen en büyük özellik şarkı sözlerinin anlamlarında gizliydi bu da demek oluyor ki grubun şarkı sözleri anlamlarında farklı bir yön aranmalıydı.
happy mondays hip hop tekniklerini kendi müziklerine uydurabilmiş ilk rock gruplarından biriydi aynı zamanda. alınan samplelar değildi fakat bahsettiğimiz türün melodi ve şarkı sözlerini alıp süreç içinde kendini sokak kültürüne adamıştı. bu yaratılan kültür, ilerki yıllarda chemical brothers gibi dans platformunda emek veren topluluklardan oasise kadar bir çok grubu da etkilemişti. prodüktörlüğünü john calein yaptığı ve bir fenomen olarak kabul edilen 1987 tarihli ilk albümleri squirrel and g-man twenty four hour party people plastic face carnt smile (while out)un ardından bu defa prodüktörlüğünü martin hannettın yaptığı 1988 tarihli ikinci albümleri bummedla birlikte happy mondays ve dolayısıyla shaun ryder, ingilterede yıldız olma yolunda ilerlemeye başladı. akabinde 1990 yılında çıkan pills n thrills & bellyaches grubun elde etmeye başladığı bu başarıyı güçlendirdi, fakat ingilterede elde edilen bu başarı amerika listelerinde aynı olumlu göstergeyi yakalayamadı. bu kararlı ve hızlı yükselişin düşüşü de aynı tempoda oldu.
son stüdyo albümleri yes, pleasein ardından manchester platformuna halkın ilgisi de kaybolmaya başladı. albümün satış grafiği her ne kadar olumlu olsa da iki sene önce grubun dinleyicilerden ve basın mensuplarından aldığı ilgi aynı değildi. basın mensuplarından topluluk her ne kadar ilgi göremiyor olsa da, tam tersine grubun lideri shaun ryder da keyif verici maddelere olan bağımlılığı sebebiyle basının ilgi odağı olmuştu; nitekim kendisi bu alışkanlığı sebebiyle happy mondayse eski ilgiyi de gösteremiyordu. yüksek mertebe ve çok önemli bir albüm anlaşmasında ryder; kentucky fried chickena gitmek için ayrılmıştı ki bu benzetme argoda, keyif verici madde kullanmaya gidiyorum anlamına geliyordu.
shaun ryder ve yine happy mondaysden bez, 90lı yıllarda bu defa black grape adıyla tekrar bir araya geldi. happy mondaysle soundu hemen hemen aynı sadece daha sert olan black grapein ilk albümü ise 1995 yılında its great when youre straight... yeah adıyla piyasaya çıktı. aynı yıl piyasaya çıkan happy mondaysin toplama albümü loads listelerde 41 numaraya kadar yükseldi. black grape ise 1999 yılında piyasaya çıkan stupid, stupid, stupid albümüyle birlikte dağıldı. ryder ise vergilerini ödeyebilmek için happy mondaysi tekrar bir araya getirdi ve ingilterenin çeşitli bölgelerinde biletleri günler önce biten konserler verdi. aynı yıl bu defa london recordstan topluluk geri dönüş singleları olan the boys are back in townu piyasaya sürdü ki parça aslında bir thin lizzy klasiğiydi. listelerde yeni versiyonuyla the boys are back in town 35 numaraya kadar yükseldi. yeni singlela birlikte happy mondaysin ikinci toplama albümü yayınlandı. 2000 yılında ryder ve geri vokalde yer alan rowetta arasında süren anlaşmazlıklar grubun irlandada witness festival,nde verdikleri konserle noktalandı ve happy mondays resmen dağıldığını açıkladı.
happy mondays
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?