kadinlarin ba$larini kapattiklari ve bicimli bir $ekilde bagladiklari ortu.
türban
kadinlarin basina bagladigi ince ortu
son yillarda iyiden iyiye siyasi propagandasi yapilmis olan ortu. kimisi ve bunu hakli bir ozgurluk olarak gorur, kimiyse bunu takanlara ocu muamelesi yapar, bu kisileri sosyal ortamda dislamaya, ezmeye yanasir.
resmi dairelerde cali$irken ve okullarda okurken takmanin anayasal acidan yasaklandigi bir giyecek.yasaklayanlar da kendi acilarindan hakli.sonucta turban pek cok takan tarafindan siyasal ideolojilik bir kisveye burunmu$ durumda.amaclari kendi anlayi$larini empoze etmek ve laik turkiye cumhuriyetinin laikligine golge du$urmek.ote yandan bu amacla takmayan ve sadece dinin esaslarini yerine getirmeyi amaclayanlar da kendi acilarindan hakli.ortada birileri haksiz ama bir gun cikacak ortaya.
yuzyillarin cozulemeyen kamusal alan ve ozel alan tartismasini doruklara tasiyan nesne.filozoflar cikamamis bu isin icinden deyip takdiri sizlere birakiyorum.
belli bir takım radikal siyasi ideolojilerin peşinde koşanların, kadınlar uzerinde başortusunu siyasallaştırıp onun yerine verdikleri isimdir turban. bu turban başortusu gibi değildir sıkmabaş şeklinde tek bir parca sac gorunmeyecek şekilde olmalıdır, cok lazımdı ya bize onun sacı. gercekten başortusuyle, turbanin ayrımını iyi yapmak gerekir.biri turk kadınında ozellikle de yaşı ileri olanlarda ve kirsal kesimde geleneksel olarak sadece evinde taktığı, kamusal yerlerde çıkardığı bir şeydir. diğeri ise cumhuriyet rejimine karşı olanların kullandığı siyasi bir şeriatçı simgedir. amaclari ozgurluk adyna başörtusuyle turbanın anlamlarını karıştırmaktır. özgürlükten bahsetmelerine rağmen gayeleri kadınların özgürlüklerini kısıtlamaktır.
turban mehmet sevket eygi ve sule yuksel tarafindan anadolu kasaba kasaba dolasilarak, hakin dini duygulariyla oynama yoluyla yayginlastirilan siyasal simgedir. amac bellidir. o zaman ki adi sikma bas idi. yani 1970 lerden once turban diye bir sey yoktu. esarp vardi. bu da turbanin siyasi simge oldugunun kanitidir.
(bkz: kurban)
(bkz: turban tesisleri)
(bkz: kamusal alan)
cozumlenmemesi hem muhafazakar partilerin hemde sol partilerin isine yarayan propaganda malzemesi.
ve bu yuzden her secim oncesi konusulur lakin iktidarda olunca unutulur, unutturulur.
ve bu yuzden her secim oncesi konusulur lakin iktidarda olunca unutulur, unutturulur.
turban dini bir esas değildir.turban takmayan namussuzdur diye bir ayet geçmemektedir.ama bazı siyasi ideolojiler sayesinde durum bu safhaya getirilmiştir.insan istediğini yapar bu bir ozgurluktur ama laik bir cumhuriyete ters dusmektedir.hele turbanı bas ortusu olarak tanımlamak yanlıştır çünkü baş örtüsü türk kadının taktığı geleneksel bir örtüdür türbanla uzaktan yakından alakası yoktur.bazı siyasilerimiz olayı özgürlüğe çeksede türbanın özgürlük kısıtlayıcı bir olay olduğu aşikardır.
başörtüsü ile arasındaki farkı hiçbir zaman anlayamadığım (çünkü "siyasi simge" klişesine karnım tok) bir tür giyim eşyası.
turban siyasal bir simge degilmis. haydi bakalim hep beraber birer yasimiza daha girelim. yuzlerce yildir yeterince kazik yemedik ya bu kapidan birer tane daha yiyelim. o yuzden meclisimizin icine turbanla girenleri yasadik biz, o yuzden ozgurluk maskesi altinda demokrasi somuruldu yillardir. hep turban bir siyasal simge olmadigi icin.
simdi turban ve turkiye kaliplarini incelemeden once bir seyi acikliga kavusturalim. benim, kendi kisiligim dahilinde, kendi hayatinda gercekten musluman olanlarla hicbir alip veremedigim yok. hala ramazanlarda annanemin analog kasetlerden sureler dinlemesi kulaklarimdadir.
arkadaslar. bir kere din ve siyaset birbirinden ideal olarak ayrilmasi gereken butunluklerdir. dinin inceleme alani dine inananlarla sinirlidir. inanmayanlar icin din okunasi bir felsefe kitabindan ileri gidebilecek bir olgu degildir. o yuzden "din her seyi kaplar, alir goturur" ilkesi sadece olayin tek yonden bakisidir.
ayni tek yonlu bakis acisi medyanin dindar insanlari ocu gibi gosterdigi kanallar oldugu gibi, dinin her seyin uzerinde oldugunun propagandasini 7/24 yapan televizyon kanallari, gazeteler, radyo kanallarin da oldugunu gormeyecek, yada zaten din her seyden ustun oldugu icin bundan rahatsiz olmayacaktir. hele butun bunlarin politik piyonlar olduklarini asla ve asla gormek istemeyecektir. dusunsenize ulkenizin %99’unun musluman oldugu yalaninin yuzunuzde patladigini. bos verin, gelin biz bir yasimiza daha uyuyalim.
gelelim ozgurluk kavramlarina. soylemekten dilimde tuy bitmesine aldirmadan tekrarliyorum. bir rejimin birincil onceligi kendini korumaktir. ancak bu sekilde yonetimi altindaki insanlara ozgurluk sunabilir. anarsi ve kargasa kimseyi mutlu kilmayacaktir. dunyada cesitli yonetim duzenleri vardir. turkiye cumhuriyeti devleti laiktir, dini yoktur. kuran’i ana yasa kabul eden bir suru devlet siyasal varliklarini surdurmektedir, laik turkiye cumhuriyetindense herseyden ustun olan dinin gucler ayriligini hice saymasini insanlar icin kapi ve sapi her zaman oradadir. hicbir rejim dusunce ve inanc ozgurlugu kavramlarina siginarak kendisine uzatilan silahlari gormezden gelemez. gerektiginde yumruk masaya vurulur, halifelik kalkar. bazi kafalarin kesilmesi gerekse bile...
tabii islam gercekten yonetilmesi zor bir dindir. cunku (okudum da konusuyorum) hristiyanliktaki oyku anlatimi tarzindan cok numerik bir hukuk kitabi niteliginde yazilmistir. hukumleri kesin ve tekildir. kisaca kuran bir dini imge oldugu kadar butunlugu geregi hem bir anayasadir, hemde yuzyillarca anayasa olarak kullanilmistir. halkinin cogu musluman olan toplumlarin dilemasi iki anayasanin birbiriyle celistigi noktalarda hukuku ustun tutma zorunlulugundadir. dini ustun tutmak istiyen rejimler de mevcuttur. turkiye bunlardan biri degildir. olmayacaktir.
olay sosyal piyon halini almistir. turban konusu iki tarafinda somurdugu guzel bir konudur. her iki kanadin da tabanina gaz vermek icin arabeske kacirdigi zeki muren kapisi halini almistir. turbanin salt bir inanc unsuru oldugu gun zaten turbanli devlet dairelerinde dolasmanin bir sakincasi kalmayacaktir.
simdi turban ve turkiye kaliplarini incelemeden once bir seyi acikliga kavusturalim. benim, kendi kisiligim dahilinde, kendi hayatinda gercekten musluman olanlarla hicbir alip veremedigim yok. hala ramazanlarda annanemin analog kasetlerden sureler dinlemesi kulaklarimdadir.
arkadaslar. bir kere din ve siyaset birbirinden ideal olarak ayrilmasi gereken butunluklerdir. dinin inceleme alani dine inananlarla sinirlidir. inanmayanlar icin din okunasi bir felsefe kitabindan ileri gidebilecek bir olgu degildir. o yuzden "din her seyi kaplar, alir goturur" ilkesi sadece olayin tek yonden bakisidir.
ayni tek yonlu bakis acisi medyanin dindar insanlari ocu gibi gosterdigi kanallar oldugu gibi, dinin her seyin uzerinde oldugunun propagandasini 7/24 yapan televizyon kanallari, gazeteler, radyo kanallarin da oldugunu gormeyecek, yada zaten din her seyden ustun oldugu icin bundan rahatsiz olmayacaktir. hele butun bunlarin politik piyonlar olduklarini asla ve asla gormek istemeyecektir. dusunsenize ulkenizin %99’unun musluman oldugu yalaninin yuzunuzde patladigini. bos verin, gelin biz bir yasimiza daha uyuyalim.
gelelim ozgurluk kavramlarina. soylemekten dilimde tuy bitmesine aldirmadan tekrarliyorum. bir rejimin birincil onceligi kendini korumaktir. ancak bu sekilde yonetimi altindaki insanlara ozgurluk sunabilir. anarsi ve kargasa kimseyi mutlu kilmayacaktir. dunyada cesitli yonetim duzenleri vardir. turkiye cumhuriyeti devleti laiktir, dini yoktur. kuran’i ana yasa kabul eden bir suru devlet siyasal varliklarini surdurmektedir, laik turkiye cumhuriyetindense herseyden ustun olan dinin gucler ayriligini hice saymasini insanlar icin kapi ve sapi her zaman oradadir. hicbir rejim dusunce ve inanc ozgurlugu kavramlarina siginarak kendisine uzatilan silahlari gormezden gelemez. gerektiginde yumruk masaya vurulur, halifelik kalkar. bazi kafalarin kesilmesi gerekse bile...
tabii islam gercekten yonetilmesi zor bir dindir. cunku (okudum da konusuyorum) hristiyanliktaki oyku anlatimi tarzindan cok numerik bir hukuk kitabi niteliginde yazilmistir. hukumleri kesin ve tekildir. kisaca kuran bir dini imge oldugu kadar butunlugu geregi hem bir anayasadir, hemde yuzyillarca anayasa olarak kullanilmistir. halkinin cogu musluman olan toplumlarin dilemasi iki anayasanin birbiriyle celistigi noktalarda hukuku ustun tutma zorunlulugundadir. dini ustun tutmak istiyen rejimler de mevcuttur. turkiye bunlardan biri degildir. olmayacaktir.
olay sosyal piyon halini almistir. turban konusu iki tarafinda somurdugu guzel bir konudur. her iki kanadin da tabanina gaz vermek icin arabeske kacirdigi zeki muren kapisi halini almistir. turbanin salt bir inanc unsuru oldugu gun zaten turbanli devlet dairelerinde dolasmanin bir sakincasi kalmayacaktir.
anneannemin bir baş örtüsü var pek şirin pek güzel saçını örter yaşı itibariyle.türbansa gereksiz siyasi bir alettir.işte budur.özellikle dar pantolonlu genç hanımların gözdesidir türban.altı şişhane , üstü gümüşhane olan insansılar ın tercihi.
(bkz: #260555)
(bkz: #269444)
inanmayanların alay ettigi ve siyasi amaçla kullananlar yüzünden mazlumların madur oldugu, bayanların basını baglamak için kullandıgı bez parcası...
saçma insanların, türbanın neyi ifade ettiğini bilmeden konuştukları bi sözlük başlığıdır
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?