cocuk romanlarinin en basarili yazarlarindan biri.
reşat nuri güntekin
dudaktan kalbe adli romanin yazari.roman daha sonra flim olarakta senaryolastirildi.kinali yapincak adli romani yukarida gecmeyen kitaplari arasindadir.
unlu turk edebiyatcilarindan biri.
calikusu eserini baya bi sevdigim yazar.
cok guzel eserleri bulunan,turk edebiyatinin ustalarindan..ozellikle eserlerinde istanbuldan anadoluya gecildiginde yasanilan bunalimlari,hayalkirikliklarini islemesiyle bilinir..toplumsal ve kisisel buhranlari cok iyi anlatir..en sevdigim eseri "anadolu notlari"dir..bazi eserleri sunlardir:dudaktan kalbe,calikusu,anadolu notlari,kan davasi,tanri misafiri,yaprak dokumu,acimak,yesil gece...
1889 istanbul dogumludur kendisi.ilkogrenimini bircok degerli insan gibi o da canakkale de yapmistir.lise ogreniminin bir kismini canakkale lisesinde bir kismini mekteb-i sultanide(galatasaray lisesi) tamamlamistir.meslek hayatina ogretmenlikle baslamis sonralari mufettislik yapmistir.daha sonra canakkale milletvekilligi ve unesco turkiye temsilciligi yapmistir.1956 yilinda kanser tedavisi icin gittigi londrada hayatini kaybetmistir.
25 kasım 1889’da istanbul’da doğdu. 7 aralık 1956’da londra’da öldü. ilk öğrenimini çanakkalede mekteb-i iptidaide yaptı. mekteb-i sultanide (galatasaray lisesi) ve izmirde bir fransız okulunda öğrenim gördü. sınavla girdiği darülfünun-ı osmani ulum-ı edebiyat fakültesi’ni 1912de bitirdi. fransızca öğretmeni olarak bursa sultanisine atandı. 1916-1919da istanbulda vefa ve erenköy liselerinde müdürlük yaptı. 1931de milli eğitim müfettişi oldu, bütün anadoluyu dolaştı. 1939-1943 arasında çanakkale milletvekiliydi. 1947de milli eğitim başmüfettişliğine getirildi. 1950de pariste kültür ateşesi ve unescoda türkiye temsilcisi oldu. 1954te emekliye ayrıldı. bir süre istanbul şehir tiyatroları edebi kurul üyeliği yaptı. kanser tedavisi için gittiği londrada yaşamını yitirdi. cenazesi istanbul’a getirildi, karacaahmet mezarlığı’nda toprağa verildi. yazı hayatına birinci dünya savaşı sonlarında başladı. ilk eseri "eski ahbap" isimli uzun öykü, 1917’de "diken" dergisinde yayınlandı. 1819-1919da zaman gazetesinde "temaşa haftaları" başlığıyla tiyatro eleştirileri yazdı. bu dönemde şair, nedim, büyük mecmua, inci, diken dergileri ile dersaadet ve zaman gazetelerinde yayınlanan öykü, roman ve oyunlarında kendi adının yanısıra "hayrettin rüştü, mehmet ferit, cemil nimet" gibi takma isimler kullandı. mizah ve magazin yazılarını da "ateşböceği, ağustosböceği, yıldızböceği" gibi isimlerle yayınladı.
1922de vakit gazetesi’nde tefrika edilen ve aynı yıl basılan "çalıkuşu" romanıyla ünlendi. bu romanı önce "istanbul kızı" adıyla oyun olarak yazmıştı. o dönem koşullarında sahneye konulması olanağı çıkmayınca romana dönüştürdü. türk edebiyatında gerçekçi romana yönelimin ilk örneklerinden olan çalıkuşu, dili, anlatımdaki rahatlığı, duygusal yanlarıyla uzun yıllar güncelliğini koruyan bir eser oldu. sinema ve televizyona da uyarlandı. romanda, iyi bir eğitim görmüş ve bir aşk nedeniyle hüsran yaşamış istanbullu genç öğretmen kadın feridenin tanıklığıyla anadolunun kurtuluş savaşındaki hali yansıtılır. farklı yaşam biçimleri, farklı anlayışlar, farklı gelenek ve görenekler, toplumsal çatışmalar feridenin gündelik yaşamı ve duygu dünyasıyla iç içe verilir. 1927den sonraki romanlarında da üslubunun temel yapısını değiştirmeden toplumsal sorunlara eğildi. romanlarında sayısız insan tipi yarattı. çoğunlukla erkek olan kahramanlarını, dış görünümlerinden çok psikolojik özellikleriyle yansıttı. mizaha daha geniş yer verdiği öykülerinde de aşk, yalnızlık, fedakarlık, dostluk, ihanet gibi temalar kullandı. anadolu gezileri sırasındaki gözlemlerini "anadolu notları" adıyla kitaplaştırdı. öğrenciler için kitaplar yazdı, çeviriler yaptı.
eserleri
roman:
çalıkuşu (1922)
gizli el (1924)
damga (1924)
dudaktan kalbe (1925)
akşam güneşi (1926)
bir kadın düşmanı (1927)
yeşil gece (1928)
acımak (1928)
yaprak dökümü (1930)
kızılcık dalları (1932)
gökyüzü (1935)
eski hastalık (1938)
ateş gecesi (1942)
değirmen (1944)
miskinler tekkesi (1946)
harabelerin çiçeği (1953)
kavak yelleri (ölümünden sonra 1961)
son sığınak (ölümünden sonra 1961)
kan davası (ölümünden sonra 1962)
öykü:
gençlik ve güzellik (1919)
roçild bey (1919)
eski ahbap (1919)
tanrı misafiri (1927)
sönmüş yıldızlar (1928)
leyla ile mecnun (1928)
olağan işler (1930)
oyunlar:
hançer (1920)
eski rüya (1922)
ümidin güneşi (1924)
gazeteci düşmanı-şemsiye hırsızı-ihtiyar serseri (üç oyun birarada, 1925)
taş parçası (1926)
hülleci (1926)
bir köy hocası (1928)
babür şahın seccadesi (1931)
bir kır eğlencesi (1931)
ümit mektebinde (1931)
felaket karşısında-gözdağı-eski borç (üç oyun birarada, 1931)
istiklal (1933)
vergi hırsızı (1933)
bir yağmur gecesi (1943)
balıkesir muhasebecisi (1953)
tanrıdağı ziyafeti (1955)
yaprak dökümü (ölümünden sonra 1971)
eski şarkı (ölümünden sonra 1971)
gezi:
anadolu notları (ilk cildi 1936; ikinci cildi 1966)
eğitim:
dil ve edebiyat: türk kıraati (1930)
fransızca-türkçe resimli büyük dil kılavuzu (1935)
1922de vakit gazetesi’nde tefrika edilen ve aynı yıl basılan "çalıkuşu" romanıyla ünlendi. bu romanı önce "istanbul kızı" adıyla oyun olarak yazmıştı. o dönem koşullarında sahneye konulması olanağı çıkmayınca romana dönüştürdü. türk edebiyatında gerçekçi romana yönelimin ilk örneklerinden olan çalıkuşu, dili, anlatımdaki rahatlığı, duygusal yanlarıyla uzun yıllar güncelliğini koruyan bir eser oldu. sinema ve televizyona da uyarlandı. romanda, iyi bir eğitim görmüş ve bir aşk nedeniyle hüsran yaşamış istanbullu genç öğretmen kadın feridenin tanıklığıyla anadolunun kurtuluş savaşındaki hali yansıtılır. farklı yaşam biçimleri, farklı anlayışlar, farklı gelenek ve görenekler, toplumsal çatışmalar feridenin gündelik yaşamı ve duygu dünyasıyla iç içe verilir. 1927den sonraki romanlarında da üslubunun temel yapısını değiştirmeden toplumsal sorunlara eğildi. romanlarında sayısız insan tipi yarattı. çoğunlukla erkek olan kahramanlarını, dış görünümlerinden çok psikolojik özellikleriyle yansıttı. mizaha daha geniş yer verdiği öykülerinde de aşk, yalnızlık, fedakarlık, dostluk, ihanet gibi temalar kullandı. anadolu gezileri sırasındaki gözlemlerini "anadolu notları" adıyla kitaplaştırdı. öğrenciler için kitaplar yazdı, çeviriler yaptı.
eserleri
roman:
çalıkuşu (1922)
gizli el (1924)
damga (1924)
dudaktan kalbe (1925)
akşam güneşi (1926)
bir kadın düşmanı (1927)
yeşil gece (1928)
acımak (1928)
yaprak dökümü (1930)
kızılcık dalları (1932)
gökyüzü (1935)
eski hastalık (1938)
ateş gecesi (1942)
değirmen (1944)
miskinler tekkesi (1946)
harabelerin çiçeği (1953)
kavak yelleri (ölümünden sonra 1961)
son sığınak (ölümünden sonra 1961)
kan davası (ölümünden sonra 1962)
öykü:
gençlik ve güzellik (1919)
roçild bey (1919)
eski ahbap (1919)
tanrı misafiri (1927)
sönmüş yıldızlar (1928)
leyla ile mecnun (1928)
olağan işler (1930)
oyunlar:
hançer (1920)
eski rüya (1922)
ümidin güneşi (1924)
gazeteci düşmanı-şemsiye hırsızı-ihtiyar serseri (üç oyun birarada, 1925)
taş parçası (1926)
hülleci (1926)
bir köy hocası (1928)
babür şahın seccadesi (1931)
bir kır eğlencesi (1931)
ümit mektebinde (1931)
felaket karşısında-gözdağı-eski borç (üç oyun birarada, 1931)
istiklal (1933)
vergi hırsızı (1933)
bir yağmur gecesi (1943)
balıkesir muhasebecisi (1953)
tanrıdağı ziyafeti (1955)
yaprak dökümü (ölümünden sonra 1971)
eski şarkı (ölümünden sonra 1971)
gezi:
anadolu notları (ilk cildi 1936; ikinci cildi 1966)
eğitim:
dil ve edebiyat: türk kıraati (1930)
fransızca-türkçe resimli büyük dil kılavuzu (1935)
(bkz: reşat nuri özgüntekin)
7 aralık 1956 tarihinde ölen, pek çok şehirde sokaklara ismi verilerek yaşatılmaya çalışılan yazar..
yaprak dökümü eseri şu anda kanaldde dizi haline dönüştürülüp yayınlanmakta olan türk edebiyatı klasiği üreticisi yazar. eğer gerçekten türk romanı klasikleri diye bir kavramdan bahsediyorsak bu kavramın içini dolduran birçok eser bu yazara aittir.
(bkz: çalıkuşu)
(bkz: fatih resat nuri sahnesi)
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?