afyonkarahisar

pipisik
-tarihçe-

ilin adının kaynağı:

şehir merkezinde volkanik özellikli dağlar arasında 226 m. yükseklikte, yalçın, yüksek ve konik bir tepe olan ve kale olarak adlandırılan yer, hititlerden günümüze kadar insanların ilgisini çekmiş ve savunulmaya uygun olmasına karşın aşağı, orta ve yukarı sur olmak üzere üç kat surla çevrelenerek daha da savunulmaya elverişli konuma getirilmiştir.

bu özelliğinden dolayı hititler; hapanuva, romalılar ve bizanslılar akroinon, selçuklular, beylikler ve osmanlılar karahisar-îdevle, karahisar-î sahip adını vermişlerdir.

şehir merkezinde ve il sınırları içinde m.ö. ii.yüzyıldan günümüze kadar insanların geçim kaynağı olarak yetiştirilen, haşhaş bitkisinden elde edilen özsu anlamında ki opium kelimesinin afion olarak söylenmesinden dolayı afyon adını almıştır.

zamanla her ikisi birleştirilerek şehrimizin adı afyonkarahisar olmuştur. ilk kez 17.yy.’daki mahkeme kayıtlarında bu adın verildiği bilinmektedir.
bölge frigya kültürüyle bilindiği için frig sonrasında, özellikle roma ve bizans dönemlerinde frigya sıcak sularından dolayı da frigya salutaris (şifalı frigya) olarak adlandırılmıştır.

1-tarih öncesinde afyonkarahisar:

afyonkarahisar topraklarında ilk insan topluluklarına ne zaman rastlandığını bilemiyoruz, ancak çevre illerde yapılan kazılar, afyonkarahisar’da da tarih öncesi çağlarda yerleşme yerleri bulunacağını göstermektedir.

m.ö.3000 yıllarından itibaren yoğunlaşan, yerleşim yerleri bulunmaktadır. bunlardan en önemlisi kusura höyük’tür., ilk kez madenin işlendiği ve tunç’un kullanıldığı bu dönem, “tunç çağı” dır. madenle birlikte, kullanıma ve ihtiyaca yönelik; taş, kil, kemik, tunç gibi maddelerden yapılan kap-kacak, kesici, vurucu, delici, perdahlayıcı, ip eğirme ve dokuma araçları; yaşam ve ölümle ilgili eşyalar bulunmuştur. bu dönemler kusura, kaklık ve karaoğlan kazıları ile oldukça iyi tanınmaktadır.

2-tarihte afyonkarahisar :

a) hititler (m.ö. 1800-1200):

m.ö. 1800’den sonra anadolu’da afyonkarahisar’ın da içinde bulunduğu, hitit krallığı kurulmuştur. hitit devleti’nin bu ilk dönemi, hint-avrupa kaynaklı bir kültürün etkisi altındadır. bununla birlikte hatti’lerin din ve kültür özellikleri yok olmamıştır. bu döneme ait seydiler kasabası yanarlar mevkiinde yapılan kazı ile eski hitit küp mezarlığı ortaya çıkartılmıştır. hititler, m.ö. 1380 dolaylarında arzava üzerine bir sefer düzenleyerek, bu beylikleri denetimi altına almış ve o dönemin en uzun ticaret yolunu (boğazköy-apassa[efes]) hitit ticaretine açmışlardır. sonraları “kral yolu” adını alacak olan bu yol, hisarköy, bolvadin ve dinar üzerinden ege’ye ulaşmaktadır.

m.ö. 2000’li yıllardan m.ö. 8 yy.la kadar uzanan bu dönemde anadolu’da asur ticaret koloni çağı, eski hitit , hitit imparatorluğu ve geç hitit dönemleri vardır. ilimizde de bu dönemlerin varlığı saptanmıştır. koloni çağına ait mühürler ve mezarlıklar; eski hitit dönemine ait mezarlıklar, baltalar, kap-kacaklar, imparatorluk dönemine ait çekiç mühür, bronz heykelcik, hiyeroglif stel ile kale surları; geç hitit dönemin ait ise kabartmalı stel önemli buluntular arasındadır.

b) frigler (m.ö. 1200-546):

m.ö. 1200 yıllarından itibaren anadolu’ya yayılmaya başlayan frigler, m.ö.ix.yüzyıldan itibaren kızılırmak kavisi ile sakarya nehirleri arasında siyasî hâkimiyet kurmuşlar ve gordion’u siyasî merkez, pessinus’u da dini merkez yapmışlardır. m.ö. 660 yılında kuzeydoğudan gelen kimmerler’in saldırısıyla yıkılan frig hakimiyeti, afyonkarahisar, eskişehir illeri arasında bulunan kayalık ve ormanlık bölge olan yazılıkaya (midas’ın şehri) ve ihsaniye çevresinde yeniden kurulmuş; altıntaş ve dinar’a, hatta son yıllarda yapılan kazıların sonuclarına göre elmalı’ya (antalya) kadar yayılmıştır. frig egemenliğinin pers dönemiyle yok olmasına karşın, bölgede benimsenen frig din, kültür ve dilinin, bizanslılar döneminde bile ilimiz sınırları içinde, frigya bölgesi adıyla varlığını korumuş olduğu bilinmektedir. özellikle ihsaniye sınırlarında aslankaya, kapıkayalar, göynüş vadisi, aslantaş, yılantaş, maltaş ve kumcaboğaz gibi aslan veya kilim desenlerinin çok işlendiği kayaya oyulmuş anıtlar günümüze kadar ulaşmıştır. başka yerlerde bulunmayan bu kaya anıtları yalnızca ilimiz sınırlarındadır.

c) lidyalılar (m.ö. 660-546):

manisa ilinde bulunan sart antik kentini merkez edinen lidyalılar m.ö. vii.yüzyıldan itibaren görülmeye başlamış olup kimmerler’in m.ö.660 yıllarında frig egemenliğini yıkmasıyla lidya’nın siyasi hakimiyeti, dinar, dazkırı ilçelerimiz ile burdur iline kadar yayılmıştır. m.ö.546 yılında perslerin anadolu’ya egemen olmasıyla birlikte, lidya dönemi de tarihten silinmiş oldu. ilimizin güney kesiminde bu dönem izleri görülmektedir.

d) persler (m.ö. 546-333):

iran’da “akamenid” ve “pers” olarak adlandırılan devlet, kimmerlerin anadolu’ya yaptıkları akınların frig egemenliğini çökertmesi sonucu m.ö. 6.yüzyıl başlarından itibaren anadolu’ya girmeye başlamış ve geleneia (dinar) kentini anadolu’nun eyalet merkezi yaparak m.ö. 546 yılından itibaren de tamamen egemen olmuşlar, hatta imparatorluk sınırlarını makedonya’ya kadar uzatmışlardır. m.ö. 334 yılında büyük iskender’le yapılan savaşta yenilince, bütün imparatorluk sınırlarını helen hâkimiyetine kaptırmışlardır. bu döneme ait izler tatarlı tümülüsü ahşap boyalarında, altıntaş mezar taşında görülmektedir.

e) helenistik dönem (m.ö. 333-30):

m.ö. 336’da makedonya kralı flip, ordusu ile anadolu’ya geçtiği zaman heredot tarafından ortaya atılıp, sokrat tarafından geliştirilen, “birleşik bir yunan milletinin asya’yı fethetmesi” düşüncesini gerçekleştirmek için ilk adımı atmıştır. yerine geçen oğlu iskender (alexandros) önce güneye indi. issos’da yapılan savaşta (m.ö. 334) iii. darius komutasındaki pers ordusunu yendi. pers hükümdarının tacını giydi. hayber geçidi yolu ile hindistan’a ulaştı. doğu ile batıyı birleştirmek istedi. perslerin yıllarca süren hakîmiyetine son vererek yeni bir uygarlık anlayışını (helenizm) devrini başlatmış oldu.

büyük iskender m.ö. 323’te babil’de öldü. komutanları, zaptettikleri ülkeleri paylaşmak için birbirleriyle mücadeleye giriştiler. mısır, babil, makedonya’ya sahip olan komutanlar ile anadolu hâkimi komutan antigonos ile olan mücadele ipsos-julia’da (çay ilçesi) yapıldı (m.ö.301). antigonos’a karşı galip gelen komutanlardan babil hâkimi selevkos, m.ö. 282’de batı anadolu’nun üzerine yürüdü. trakya ve makedonya hâkimiyetleri zamanında, yeni uygarlık anlayışı ile ilgili bir iz bırakmamışlarsa da, ilimiz sınırları içinde kendi adına sikke (para) basabilecek bağımsız 16 kent devleti kurmuştur. bunlardan önemlileri; apemeia (dinar), synnada (şuhut), docimeon (iscehisar), amorium (hisarköy) ve pentapolis (beş şehir-sandıklı bölgesi) adlarıyla bilinen kentlerdir. selevkosların en parlak devirleri kral ii. antiochos (m.ö. 233-183) zamanıdır. çünkü batıda kudretli bir devlet kuran romalılar’ın asya işlerine karışmaları bu devirde başlamıştır. ön asya’da kuvvetli bir hükümdarın bulunmasını akdeniz siyaseti ve geleceğine ait emelleri bakımından zararlı ve tehlikeli gören romalılar, m.ö. 191 yılında selevkosları magnesia (manisa)’ da savaşa zorlamışlardır. kazandıkları zaferler ile anadolu’nun tek kuvvetli devletini tesirsiz hâle getirmişlerdir. romalılar ve selevkoslar arasında üç yıl sonra apameia’da yapılan anlaşma gereğince, romalılar, torosların güneyine kadar uzanan topraklara sahip oldular. m.ö. 120’de roma senatosu, aldığı kararla anadolu’da bir asya eyaleti kurulmasını lüzumlu görmüş, batı anadolu’nun tamamı roma imparatorluğuna bağlanmıştır. m.ö. 48’de spartaküs isyanını sona erdiren romalı komutan luculluse, anadolu’yu ermenistan’a kadar zaptetmiştir. böylece anadolu, roma hâkimiyetine girmiştir.

f) romalılar dönemi(m.ö.30-m.s.395):

roma egemenliğinde kent sayıları çoğalmış özellikle barış döneminde 2. ve 3. yy.larda ilimiz, mermer sanayi merkezi konumuna gelmiş ve tüm roma topraklarına dokimeion’dan(iscehisar) çıkarılan mermerler başşehir synnada(şuhut) olması nedeniyle, synnada mermeri adıyla işlenmiş, yarı işlenmiş veya ham blok olarak mermer ticareti yapılmıştır. bu nedenle tüm kentler mermer kentleri konumuna gelmiştir. yollar, yapılar hep mermerden yapılmıştır. antik kent olarak söylediğimiz örenyerlerinde bunları açıkça görmekteyiz. ayrıca ilimiz arkeoloji müzesi’nde mermer sanatının tüm özellikleri sergilenmektedir.

ilimiz sınırları içinde; apemia, synnada, dokimeion, amorion’dan başka pentapolis bölgesinde eucarpia(emirhisar), hieropolis(koçhisar), stectorium(menteş), bruzes(karasandıklı), otreus(yanıkören); ayrıca metrepolis(tatarlı), prymnessos(sülün), kidyessos(küçükhöyük), lysias(arızlı), julio(çay), ococleia(karacaören), sanaus(sarıkavak), adlı 16 kent kurulmuştur. bunların dışında akroinon(karahisar), sibidunda(atlıhisar), diocleia(ahırhisar) gibi kasaba özelliğinde küçük kentlerin de kurulduğu bilinmektedir.

g)bizans dönemi (395-1176):

imparator constantinius’un yunan koloni şehri byzantionu başşehir yapmış(330), daha sonra constantionopolis (istanbul) adıyla ve nova roma nın’(yeni roma) adını alan şehir, anadolu’ya hâkim olan yeni siyasî birliğin başkenti olmuştur. roma imparatoru teodosios’un ölümünden sonra (395) imparatorluk ikiye ayrılmış, frigya bölgesi büyük oğlu arkdios’un payına düşmüştür. batı roma’nın tamamen ortadan kalkmasından sonra, doğuda hâkimiyetlerini sürdüren bizanslılar zamanında, amorium önemli bir şehir olmuştur. abassam (bayat ilçesi) docimeum (iscehisar) ve ayazin’de geniş bir sahaya yayılmış olan oyma kilise ve manastırlar, dinî yapılara ait mimari kalıntılar m.s. 6.yüzyıldan başlayarak 10.yüzyıla kadar tarihlenmektedir. buna göre bizanslılar, bu devirde, buraları dini merkez olarak seçmişlerdir.

9. ve 10. yüzyıl türklerin anadolu’ya akın ettiği devirdir. kapadokyalı komutan romanos diogenes, bizans imparatoru olduğu zaman bütün kuvvetini doğuda selçuklularla yapılacak savaş için toplamış, selçuklu sultanı alparslan’a yenilmiş, esir düşmüştür(1071). malazgirt savaşından sonra, yeniden toparlanan bizans ordusu, bolvadin’de (1116), konya’da (1146) ve daha sonra miryekefalon’da (1176), selçuklularla savaşmış ve sonunda yenilerek bu bölgeyi türklere bırakmıştır.

bizans yönetiminde eyalet sistemi uygulanmış, bunlara “tema analitolikan” denilmişti. özellikle 6. yy’ dan sonra önemi artan amorium kenti, eyalet merkezlerinden biri olmuş ve constatinapol’dan sonra ikinci büyük kent konumuna gelmiş, anadolu askerinin üssü olmuştur. apameia ve synnada şehirlerinin özelliği azalmıştır. bu arada savunmaya yönelik akroinon ve kidrea kalelerinin önemi artmış, halk kayalık alanlarda yaşamaya başlamıştır.

3) afyonkarahisar’da türk hâkimiyeti :

a) selçuklu ve beylikler dönemi:

malazgirt zaferinden sonra yapılan antlaşmayı bizanslıların tanımaması üzerine, büyük türk sultanı alparslan, kutalmışoğlu süleyman şah’tan ege ve marmara’ya kadar anadolu’nun fethini istemişti. süleyman şah “başkomutan” olarak türk ordusu başında anadolu içlerine girmiş “artuk, tutuk, saltuk, mengücek, ebulkasım ve atsız bey” gibi büyük komutanlarının idaresindeki akıncılarla birkaç yıl içinde anadolu’nun fethini tamamlamıştır.

1071-1243 yılları anadolu selçuklu türklerinin siyasî birlik olarak güçlü oldukları devirdir. 1157’de sultan sancar’ın ölümü ile büyük selçuklular sona ermiş, büyük hakanlık tacı batı’ya, anadolu selçuklularına geçmiştir. 1243’te kösedağ’da moğollarla yapılan savaşta uğranılan bozgundan sonra dünyanın en güçlü devleti olma özelliğini kaybetmiş, moğol egemenliği altına girmiş, ilhanlılara tâbi beyliklere ayrılmıştır.

selçuklulara bağlı olarak anadolu’da kurulan ilk beyliklerden biri de sahibata oğullari’dır. bu beyliğin kurucusu sahibata fahrettin ali, yaşamının büyük bir kısmını, mülkü saydığı afyonkarahisar’da geçirmiştir.

o zamana kadar “karahisar” denilen şehre onun adına izafeten “karahisar-ı sahib” denmiştir. afyonkarahisar, uzun süre bu beyliğin başkenti olarak kaldı.(1265-1333) sahibata’nın yerine geçen torunu şemsettin ahmet bey, germiyanoğlu’nun damadı idi. ölümünden sonra yerine geçen oğulları nusrettin ahmet ve muzafferüddin devlet beylerden ahmet bey, ana tarafından bağlı bulunduğu germiyan sarayına gitmiştir. önce bütün afyonkarahisar çevresine hâkim iken, gittikçe küçülen beylik zamanında (1260-1428) devlet beyin oğulları şehirde hüküm sürmüşlerdir. germiyan beyi ii.yakup samimî bir osmanlı dostu idi. 1390’dan 1399’a kadar ipsala’da osmanlı ülkesinde oturmuştur. beyliğini vasiyet yolu ile ii. murat’a bırakmış, böylece germiyan beyliği içinde bulunan afyonkarahisar’da osmanlilar’ın idaresine girmiştir. (1428).

bu dönemde sultandağı, çay, bolvadin, sandıklı, şuhut ve özellikle kaleden dolayı karahisar’a çok önem verilmiş, kaleler onarılmış veya yeniden yapılmış; camii, medrese, han, kervansaray, türbe, su yolu gibi anıtsal yapılar yapılmıştır. 40 ahşap direkli ulu camii, taş külliyesi, sahipata kervansarayı, ebheri ve kureyş türbeleri bunlar içinde en önemli yapılardır. esirüddin ebheri’nin yazdığı mantık kitabı dünyanın her yerinde okutulmuştur.

beylikler döneminde, zaman zaman karamanoğulları, hamitoğulları ve eşrefoğullarının kısa süreler içinde varlıkları hissedilmiştir. bolvadin, sultandağı ve şuhut’ta eserleri vardır.

b) osmanlı idaresinde afyonkarahisar:

afyonkarahisar, beyazıt devrinde 1390 yılında osmanlılara geçmiştir. ankara savaşı’nın(1402) ardından germiyanoğulları tekrar eski topraklarına sahip olmuşlarsa da, son germiyan hükümdarı ii.yakup bey’in 1429’da ölümü üzerine vasiyeti gereği bu topraklar tekrar osmanlı hakimiyetine alınmıştır. xv.yüzyıl ortalarına doğru osmanlıların, rumelide haçlılarla uğraştığı bir sırada durumu fırsat bilen karamanoğulları, kütahya, karahisari sahip, hamid taraflarına kadar akınlarda bulunarak bu yerleri yakıp yıkmışlardır. karamanoğulları ile osmanlılar arasındaki bu gibi mücadelelerden oldukça etkilenen afyonkarahisar havalisi, ii. mehmet’in karamanoğullarını ortadan kaldırmasıyla kesin bir şekilde osmanlı hâkimiyetine girmiştir.

xvii. yüzyılda başlayan celâlî isyanlarından zaman zaman afyonkarahisar bölgesi de etkilenmiştir. 1833’te bir süre ii.mahmut ile mücadele hâlinde olan mısır valisi ibrahim paşa’nın eline geçen şehir, beş yüz yılı aşan osmanlı hâkimiyeti devrinde anadolu beylerbeyinin bir sancağı olmuştur. afyonkarahisar, 1917 yılına kadar bursa’ya bağlı kalmış, i. dünya savaşı sonuna doğru bağımsız mutasarrıflık olmuştur.

xv. yy dan itibaren osmanlı; kültür, sanat ve yapılaşmalarda damgasını vurmaya başlamıştır. özellikle karahisar’da kentleşme oluşmuş, kadılık, muhassıllık ve mutasarrıflık olarak idari merkez konumunu almıştır. mehmet semai (sultan divani) ile mevlevilik en üst düzeye ulaşmış ve karahisar’ın adını tüm dünyaya duyurmuştur. ayrıca ahmet karahisari, şemsettin karahisari gibi kültür ve sanat adamları, ilimizin adıyla anılmıştır.

c) afyonkarahisar’ın kurtuluş savaşı’ndaki yeri:

adımızı bütün dünyaya altın harflerle yazdıran istiklal savaşımızın geçtiği ilimiz, coğrafî konumu dolayısıyla her dönem insanların ele geçirmek istediği bir yerdir. bu sebeple istiklâl savaşında afyonkarahisar’ın önemli ve seçkin bir yeri vardır.

afyonkarahisar, kurtuluş savaşı açısından son derece önemli bir bölgedir. bunun sebepleri şöylece özetlenebilir:

yunanlıların son durağı olduğundan, istikbâldeki millî mücadele bu topraklar üzerinde başlayacaktı. ayrıca afyonkarahisar, ege bölgesi’ndeki sivil direnişin temel taşlarından biri olan afyonkarahisar kongresi’ni gerçekleştirmekle doğu’da yapılan kongrelerle batı’da yapılan kongrelerin birleşmesini sağlamış, iki bölge arasında çıkması muhtemel sürtüşmeler bu toplantıyla önlenmiştir. bu kongreyle bütün müdafaa-i hukuk, redd-i ilhak ve kuvay-ı milliye harekâtı türkiye büyük millet meclisi’nin denetimi altına alınmıştır. ayrıca ilimiz, afyonkarahisar-eskişehir, afyonkarahisar-kütahya, afyonkarahisar-uşak demiryollarının odak noktası olması nedeniyle silâh, cephane, erzak naklinde son derece önemli rol oynamış, ordumuzun nakliye ihtiyacı daha çok bu demiryolları ile sağlanmıştır. ayrıca afyonkarahisar, izmir-afyonkarahisar demiryolu hattıyla istanbul-bağdat demiryolu hattı afyonkarahisar’da birleştiklerinden, bölgeler arası nakliyenin büyük yükünü afyonkarahisar çekmiştir.

yunanlılar, ingilizler tarafından anadolu’yu işgale teşvik edilmişler ve onlardan büyük destek görmüşlerdir. yunanlılar ege bölgesi’ni, dolayısıyla onun son kalesi ve durağı konumunda olan afyonkarahisar’ıda bu yüzden işgal etmişlerdir. afyonkarahisar, yunanlılar tarafından iki defa işgal edilmiştir. birinci işgal çok uzun sürmemiş ancak ikinci işgal yaklaşık olarak 14 ay sürmüştür. afyonkarahisar, yunanlılar açısından son derece stratejik öneme sahip bir bölgedir. bunun sebebi, afyonkarahisar’ın yolların birleştiği bir bölgede bulunmasıdır. afyonkarahisar-izmir demiryolu hattının başlangıç noktası afyonkarahisar’dır. bu demiryolu hattına sahip bir yunan ordusu iaşe ve ikmalini emniyetli ve süratli bir şekilde karşılama imkânına sahiptir. ayrıca muhtemel bir geri çekilme harekatında bu demiryolu canlarının güvencesidir. ayrıca milli mücadele’nin kalbi olan ankara’nın hemen yakınında bulunması onunla komşu olmasıdır. afyonkarahisar’ın bu yönü, özellikle sakarya muharebesi’nde ortaya çıkmış, düşman emirdağ (aziziye) yolu ile polatlı önlerine kadar geldiğinde önemini göstermiştir. ayrıca afyonkarahisar, olası bir anadolu harekâtının kilit noktasıdır. yunanlılar, türklüğü anadolu’dan silmek sevdasına kapıldıklarından ve anadolu içlerine yapılacak bir askerî harekâtın başlangıç noktası, afyonkarahisar’ı gördüklerinden dolayı ordularının cephede yerleşmesi bu duruma göre düzenlenmiştir. afyonkarahisar’dan kuzeye, eskişehir’e doğru uzanan ve 300 kilometreyi bulan geniş cephede, daha az kuvvet bırakılmıştı. afyonkarahisar bölgesi, yunanlılar tarafından hem güvenlikleri, hem de muhtemel harekatları açısından son derece önemli bir bölge olarak değerlendirilmiş, kaderleri de bu topraklarda belirlenmiştir.

mondros barış antlaşması’ndan (aralık-1918) hemen sonra ingiliz, fransız ve italyan birlikleri yer yer osmanlı topraklarına girdiler. bu arada, 16 nisan 1919’da fransızlar afyonkarahisar istasyonuna yerleşti. 21 mayıs 1919’da iki subay ve 262 erden meydana gelen bir italyan birliği de afyonkarahisar’a geldi. bu birlikler, 17 mart 1920’de buradan çekilerek yerlerini yunanlılara bıraktılar.

çok kısa süren birinci işgalden sonra, 13 temmuz 1921’de afyonkarahisar ikinci kez işgal edildi ve tam bir yıl, bir ay, 25 gün yunan işgali altında kaldı.

ilimiz topraklarına yerleşmiş bulunan yunan kuvvetleri, önce sakarya’da, daha sonra da bu yenilgiden kurtulamadan ve güçlenme fırsatı bile bulamadan kocatepe-dumlupınar arasında 26-30 ağustos 1922 günlerinde “büyük taarruz harekâtı”mızla daha büyük bir darbe yiyerek yurdumuzdan kovulmuştur.

sakarya meydan muharebesi’nden sonra yunanlılar afyonkarahisar’da yayılmak ve temelli yerleşmek istediler. afyonkarahisar’ın türk millî mücadelesinde şeref duyacağı bir husus da, düşmana ilk kurşunun, bir afyonkarahisar’lı komutan olan ali çetinkaya tarafından atılmış olmasıdır. (28-29 mayıs 1919 172.alay komutanı ayvalık).

afyonkarahisar’ın kurtuluş plânları akşehir’de yapıldı. daha sonra şuhut’a gelindi. atatürk, inönü ve fevzi paşa’nın gizlice hazırladıkları büyük taarruz plânları afyonkarahisar’da eski belediye binasında yapıldı. millî mücadelenin kazanılmasında afyonkarahisar halkının büyük katkısı vardır; çünkü afyonkarahisar halkı, atatürk ve millî kuvvetlere manen ve maddeten büyük desteklerde bulundu.

26 ağustos 1922 günü, saat 05.30 ‘da top ateşiyle aydınlanan kocatepe’den fırlayan ordumuz, sıra sıra tel örgülü, makinalı tüfek ve top yuvalarıyla pekiştirilmiş yunan mevzilerine, büyük bir insan üstü güçle atılarak saldırıya geçmiş, makasla, dipçikle hatta elleriyle, bedenleriyle parçaladıkları tel örgüleri aşıp, mevzileri bir bir ele geçirerek kurtuluş savaşı destanını yazdırmıştır. başkomutanımızın önderliğinde, milletimizin bütün insanlarının büyük çaba ve destekleri ile yurdumuz içinde bir tek düşman eri bırakılmayıncaya dek bu taarruz harekatımız sürdürülmüş ve izmir’de noktalanmıştır.

ilk gün 1 ve 2 nolu tepeler, tınaztepe, kılıçarslan 1. ve 2. noktaları, belentepe, erkmentepe, ikinci gün çiğiltepe ve afyonkarahisar( 27 ağustos 1922, saat 17.oo) ele geçirildikten sonra, üçüncü gün batı cephesi ve ordu karargâhları afyonkarahisar’a getirilip belediye binasında (bugünkü zafer müzesi) üslendirilmiş ve 30 ağustos 1922 başkomutanlık meydan muharebesi buradan yönlendirilmiştir.

mustafa kemal paşa, 21 ekim 1925 günü afyonkarahisar türk ocağında ve başkomutanlık savaşının ilk kutlanışında, 30 ağustos 1924 günü dumlupınar yakınlarındaki çataltepe’de öğleden sonra saat 03.30’da söylediği nutkun özetinde:

"afyonkarahisar, son büyük zaferin kilidi oldu, esası oldu, afyonkarahisar’ın tarihi savaşımızda unutulmaz parlak bir sayfası vardır."
"afyonkarahisar-dumlupınar meydan muharebeleri, türk ordusunun, türk subay ve komuta heyetinin yüksek gücünü ve kahramanlığını tarihte bir daha tespit eden çok büyük bir eserdir. bu eser türk milletinin hürriyet ve istiklâl fikrinin ölmez anıtıdır." demiştir.

gazi mustafa kemal, 26 ağustos’ta başlayıp 30 ağustos’ta kesin bir sonuca bağlanan 5 günlük "başkomutanlık savaşı" sırasında, 27 ağustos 1922’de düşmandan temizlenen afyonkarahisar’a 23 mart 1923’te gelmiş, afyonkarahisar halkının sevgi gösterileriyle karşılanmıştır.

dumlupınar zaferi’nin 3.yıldönümünde afyonkarahisar gençlerinin telgrafına gazi mustafa kemal şöyle cevap veriyor:

"dumlupınar’ın 3.yıldönümünü kutlarken beni hatırladığınız ve hakkımda gösterdiğiniz samimi duygular için teşekkürlerimi sunarım.
asrın bütün icaplarını tamamıyla anladıklarına inandığım, sayın karahisar’lıların askerî zaferimizde olduğu gibi ve sosyal devrimimizin en ön saflarında da kendine yaraşan saygılı yerde yürüyeceklerine eminim. bu bakımdan bana düşen vazifelerin yerine getirilmesi ve belli edilmesinde bir an bile tereddüt etmeyerek, milletin güven ve sevgi ile bağışladığı, kuvvet ve yetkiyi iyiye kullanacağımı arz etmekle seviniyorum. hepinize selâm ve sevgiler."

bu başlıktaki tüm girileri gör

neden bekliyorsun?


bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?

üye ol