asıl adı dini nikahtır.aslında gayet normal bişeydir.çünkü her inanışın kendine has dini bi merasimi vardır ki hıristiyanların kilisede evlendiklerini malumumuzdur mesela.ancak laik ülkelerde -gerçek manada tabi- devlet, kurumlarıyla herşeyin üzerinde olduğu için dini nikahın devlet nezdinde bir geçerliliği bulunmaz hatta tek başına yapılmış olması suçtur.önce resmi nikah kıyılır,resmi bir görevli resmi kayıtlar dahilinde nikahı akdeder.vatandaşı da sonra naparsan yap deyü bırakır.bu durumda suç oluşturmaz.
dini nikahın amacı kişileri inançları dahilinde yüce varlığa da kendi akitlerine şahit kılmak istemeleridir.budistse mesela bi buda rahibi gelecek onun vasıtasıyla buda nikahı kıyılır gibi...ama ülkemizde budist olmadğı için tabi genel olarak imam nikahı bilinir ki camide kıyılması şart değildir.insaların toplanması makul olan heryerde yapılabilir.nikahı kıyanın imam olması da gerekmez.genelin sevdiği insanda pek ala dini nikah kıyabilir.en az 2 erkek ya da 1 erkek 2 kadın şahit gerekir.nikahı kıyanda şahit sayılabilir ancak nikahı kıyan erkek olmalıdır.bu nikah manevi olarak insanların içlerini rahatlatmak istemeleri sebebiyle bir vecibe olmasına karşın duyurulması şarttır.kurallara göre duyurulmamış bir imam nikahı geçersizdir.hiç yapılmamış gibidir.ayrıca dikkat edilmsi gereken konulardan biri de hatun tarafının çıkarlarının korunmsıdır.mihr denilenhadise vardır imam nikahında.2ye ayrılır birincisi nikahtan evvel veya nikahtan hemen sonra bir zamanda verilecek 1.mihrdir bu düğün hediyesi yerine geçer.2.mihr de ayrılık olması halinde verilmesi gereken ve kadının 3 ay boyunca tek başına kimseye muhtaç kalmamasını sağlayacak kadar bir miktardır ki bir nevi tazminat,nafakadır.verilmemesi halinde kul hakkı yenmiş olur vebali büyüktür.
boşanma olayı da 3 talağın yani bağın kparılması ile olur.bu 3ten 3ünün de kopmuş olması gerekir.ve 3ten birini kadına verebilir erkek isterse.
dinde nikahın şart koşulmasının sosyal yönü zürriyetin yani soyun belli olması,nesebin karışmması yok olmaması içindir.
ayrıca 4 hatuna izin verilmektedir.bu kuralın koyulduğu zamanlardaki şartlar malumdur ki daha zordu.kadının çalışması diye bir olgudan bahsedemeyiz o devirde.dolayısıyla dul kadınların açıkta kalmaması çocuklarının telef olmaması gibi nedenlerle islamiyette 4e kadar izin verilmiştir.ancak gerek 2 kadının birayara gelince nelere sebep olabilecekleri (ömür törpüsü) gerekse maddiyat gibi tamamen duygusal nedenlerden dolayı aşırı bir rağbet görmemektedir.örneğin osmanlı zamanında nüfüsun en fazla %3ü 1den fazla eşe sahipti.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?